En gång i tiden gjorde Klarna stora samarbeten med Snoop Dogg (som lustigt nog bytte namn ett tag) och Paris Hilton och köpte reklamplats på världens största tv-show Super Bowl.
Nu närmar sig Klarna en börsnotering och kostnadskontroll är kanske lite viktigare. Det senaste vapnet i den kampen stavas som så mycket AI.
Inte minst vd Sebastian Siemiatkowski har talat sig varm för den nya tekniken som används allt oftare inne på betalbolaget. Redan tidigare har han skrutit om att deras AI-bot kan göra 700 anställdas jobb och nu avslöjar Klarna att de räknar med att kunna spara ytterligare 100 miljoner kronor per år inom områdena försäljning och marknadsföring. 40 procent av besparingarna handlar om att bolaget låter AI skriva kortare reklamtexter och översättningar medan resten handlar om att kostnaden för bildproduktion har minskat rejält med användningen av olika bildverktyg.
“AI hjälper oss att bli smidigare, snabbare och mer lyhörda för vad våra kunder bryr sig om vilket leder till en betydligt bättre kundupplevelse", säger David Sandström.
Han uppger också att tiden det tar för att ta fram en bild till deras reklam eller som ska användas i appen minskat från sex veckor till sju dagar.
“Vi genomför faktiskt fler marknadsföringsaktiviteter samtidigt som vi sparar hundratals miljoner kronor”, säger David Sandström.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.