Den kinesiska e-handelsjätten Temu har dragit in som en ångvält i västvärlden. Googla något – vad som helst – och du finner ett galet underpris på önskad vara på just Temu. Breakit kunde i samband med lanseringen i Sverige visa e-handelsmaskinens oortodoxa metoder, hur hajpade märken som Adoore och Revolutionrace, utnyttjades för att locka in kunder.
En sak är säker. Bolaget går som tåget rent finansiellt. Förra kvartalet dubblades försäljningen, en tillväxttakt som bara hajpade chipjätten Nvidia slår på USA-börsens techtunga Index Nasdaq 100. Ändå handlas Temus ägarbolag PDD med den största rabatten i bolagets historia sett till den förväntade tillväxten framåt, skriver Bloomberg.
Orsakerna till att aktien inte lyfter mer är två, enligt sajten. Det handlar dels om det amerikanska valet och det överhängande hotet om tullar. De nyuppblossade spänningarna mellan Kina och USA sätter också käppar i hjulet för en annan kinesisk billighetssajt, fast fashion-fenomenet Shein. Den amerikanska kongressen och Vita husets krav på att Bytedance ska sälja Tiktok visar att USA menar allvar med att stoppa konkurrenter från Kina.
Det handlar också om den massiva konkurrensen i Kina, skriver Bloomberg. I landet finns gott om andra billighetssajter som vill vinna konsumenterna och både ärkerivalen Alibaba och JD.com hade liknande försäljningsuppgångar som Temu i förra kvartalet.
LÄS ÄVEN: Temu anmäls i koordinerat motdrag: ”Farligt och dyrt”
LÄS ÄVEN: Skickar 600.000 paket varje dag (bara till USA) – e-handlarna orsakar global brist
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.