2008 gjordes den första e-handelstransaktionen. När Marc Palmefjord tillträdde som vd på Bangerhead nio år senare omsatte bolaget omkring 70 miljoner kronor. I dag är siffran uppe i 500 miljoner kronor.
”Det har gått fort framåt. Vi har haft stort fokus på att växa lönsamt och på hur vi driver affären”, säger han.
Bangerhead har utvecklats från en online-shop med fokus på hårvård till ett skönhetsimperium som även täcker hudvård, makeup, doft och styling. Bolaget finns i Norden, Polen, Nederländerna och Belgien. Enligt Marc Palmefjord är kundresan en viktig nyckel till framgångarna.
”Vårt mål är att kunden ska komma tillbaka igen, så det är viktigt att de känner sig väl omhändertagna under all den tid de har kontakt med oss.”
Genuint skönhetsfokus
Ett tydligt fokus på skönhet med ett uppdaterat, relevant sortiment, snabb orderhantering och leverans, bra och givande digitalt innehåll samt personlig rådgivning är några av delarna som Marc Palmefjord lyfter som avgörande för en vinnande kundresa.
”Utöver att vi skruvar på detaljer som bidrar till att hela köpupplevelsen hos Bangerhead känns smidig, rolig och kvalitativ, så genomsyras det vi gör av en genuinitet. Alla som jobbar på Bangerhead har en genuin passion för skönhet, vilket ger oss en hög trovärdighet.”
I Bangerheads olika kanaler kan du ta del av tips och råd kring hudvård, hårvård och makeup, och vill du ha personliga tips kan du boka in en videokonsultation med någon av deras frisörer, hudterapeuter eller makeupartister.
”Helhetsupplevelsen är det som gör att våra kunder engagerar sig, lämnar recensioner och kommer tillbaka.”
Kassan – ett relevant steg
Ett av de viktigaste stegen i kundresan, enligt Marc Palmefjord, är kassan, som behöver vara användarvänlig, optimerad och anpassad utifrån kundens förväntningar. Bangerhead har därför valt Qliro Checkout som betalningslösning. Kassan gör det enkelt för kunderna att betala, vilket leder till fler slutförda köp och nöjda, återkommande kunder.
Snabb identifiering, flexibla fraktlösningar och ett brett urval av betalmetoder är några av ingredienserna som skapar en sömlös kundresa. Ett populärt betalningsalternativ i Qliro Checkout är direktbetalning genom Trustly Payment.
Vi vill skapa en positiv känsla kring skönhet
”Vi var en av de första som började använda oss av Qliros betalningslösningar och tycker att tjänsten konstant utvecklas. Qliro är spjutspetsen på marknaden i dag. Både Qliro och Trustly är på tårna och driver utvecklingen framåt. Det är väldigt tacksamt för oss som e-handlare men framför allt för våra kunder.”
Att betalningslösningen uppskattas av kunderna är viktigt, men den bör också vara konverterande. Och det är här Trustly Payment kommer in i bilden. Genom att erbjuda en säker direktbetalning från kundens bankkonto skapas ett betalningsflöde som inte tar mer än några sekunder att ta sig igenom, vilket skapar färre övergivna varukorgar och en konverteringsgrad på upp till 96 procent.
Dags att skapa den bästa upplevelsen för era kunder? Läs mer om hur Qliro och Trustly kan backa er här.
Visionen – ledande aktören i Europa
Marc Palmefjord lyfter även Qliros up-sell-funktion, som låter kunderna addera rekommenderade varor i sitt köp, som ett exempel på ökad konvertering i Qliro Checkout.
”Qliro optimerar ständigt sina lösningar och vi har möjlighet att välja de bästa betalsätten. Kunderna förväntar sig också att det ska gå undan och Trustly har gjort förenklingar så att det går snabbare att genomföra köpet.”
Under Bangerheads tillväxtresa har det också varit viktigt med en stabil partner som förstår bolagets affär och utmaningar.
”Det viktigaste är att produkten är bra, men det måste också finnas en partner som är tillgänglig och som vi kan jobba tajt med. Det behöver vara någon som förstår den kommersiella i affären. Vi uppskattar att vi kan jobba nära Qliro och att de känner oss.”
Bangerheads vision är att bli den ledande återförsäljaren av hår- och skönhetsprodukter i Europa.
”Vi vill skapa en positiv känsla kring skönhet och fortsätta växa och etablera vår position som en ledande europeisk plats och community för skönhet.”