Ringlande köer och stressad kassapersonal är snart ett minne blott, i alla fall om Generation Z får bestämma. I Sveas årliga rapport ”Payments in the Nordics” framgår att varannan person i åldrarna 18 till 29 vill betala sina butiksköp i någon form av självbetjäningskassa.
Och tålamodet tryter snabbare än någonsin. Hela 64 procent av de tillfrågade har avbrutit ett köp på grund av en för lång kö.
För handlare som vill bygga inför framtiden är det alltså kundernas möjlighet att själva skanna och betala varor som bör prioriteras. Det har Svea tagit till sig, då man nyligen lanserade lösningen Scan & Pay.
”Eftersom konsumenterna i allt större utsträckning efterfrågar det här, är det ett sätt för handeln att lösa ett problem. Tack vare Scan & Pay avlastas kassalinjen, vilket både kan öka försäljningen och även frigöra tid för personalen”, säger Magdalena Caesar.
Så kan självbetjäningen att öka kundnöjdheten
En farhåga hon har hört från handlare är att köpprocessen kan bli mindre personlig när kunderna inte interagerar med någon i kassan. Men tiden som personalen sparar kan istället användas ute på golvet, där de får använda sin expertis och ge kunderna bättre service.
”Många som jobbar inom handeln brinner för kundservice. När personalen får fler och längre tillfällen att interagera med kunderna kan man öka den övergripande kundnöjdheten”, menar Magdalena Caesar.
LÄS MER: Kom igång med Scan & pay – snabbt och enkelt
Ett exempel på det är klock- och smyckeskedjan Ur&Penn som använt Sveas Scan & Pay-lösning under en tid.
”Scan & Pay har förändrat vårt arbetssätt. Det ger oss mer tid till kunderna så att vi kan ge bättre service och fokusera på merförsäljning. Det hjälper till om vi behöver inventera och när det är mycket folk i butiken. Vid långa köer kan vi hänvisa till Scan & Pay, så det har underlättat på jättemånga sätt”, säger Magdalena Månsson på Ur&Penn.
”Visar ett stort intresse för Scan & Pay”
Sveas Scan & Pay är smidigt att implementera och stöder alla betalsätt på marknaden, i en tid då kunderna förväntar sig att betalning i butiker ska bli mer som online – med alternativ som fakturering och delbetalning. Magdalena Caesar tvivlar inte på att självbetjäning, som hittills varit vanligast i matvarubutiker, snabbt kommer att sprida sig till den övriga handeln.
”Mode- och detaljhandeln visar ett stort intresse för Scan & Pay. Det handlar helt enkelt om att möta kunderna på det sättet som de vill bli mötta, och göra varje köp så smidigt som möjligt. I framtiden kommer allt färre att vilja stå i kö för att betala, och det är den yngre generationen som driver på utvecklingen”, avslutar Magdalena Caesar.