När Glossybox kom ut på den svenska marknaden för tolv år sedan var det helt nytt att skicka skönhetsprodukter varje månad som en prenumerationstjänst. Sedan dess har det ploppat upp flera utmanare – amerikanska Boxycharm och danska Goodiebox – och prenumerationstjänster har blivit ett vanligare sätt att köpa prylar och tjänster.
Nu har Glossybox, som ägs av brittiska The Hut Group, kastat in handduken. Verksamheten i Norden läggs ner. Den sista lådan skickas till prenumeranterna i juni och de som tecknat ett längre abonnemang får pengarna tillbaka, skriver GP.
Tjänsten såldes in med att kunderna fick varor till ett högre värde än de betalade för, men det är ett påstående som Glossybox också fått en hel del kritik för. När Resume gick igenom boxarna så innehöll de helt okända varor, eller till och med bluffvaror, till vad som beskrivits som skyhöga priser. Glossybox svarade genom pr-chefen Emma Watson att bolaget strävade efter att erbjuda en prissättning som överensstämde med servicenivån och produktnivån.
En blick i böckerna visar att Glossybox hade små marginaler och att bolaget ofta legat och balanserat på lönsamhetsgränsen, skriver Market. Förra året föll försäljningen för Glossybox från 137,8 miljoner kronor till 101,4 miljoner kronor. Rörelseresultaten backade med en miljon och landade på 2,5 miljoner kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.