Hedda Båverud Olssons mission om att erbjuda djurförsäkringar och preventiv vård av husdjur digitalt har fått upp ångan. På ungefär ett år har bolaget ökat antalet betalande kunder med 300 procent – till 100.000. Det säger entreprenören till DI.
Kunderna är uppdelade mellan Sverige och Tyskland. Men nu väntar ett nytt land för Lassie, Frankrike.
”I Sverige är cirka 90 procent av alla hundar försäkrade redan, och ungefär 60 procent av katterna. Men i både Tyskland och Frankrike ser man lite annorlunda på sina djur, och endast 5 till 10 procent av djuren är försäkrade”, säger Hedda Båverud Olsson till tidningen.
Hon säger att känslorna för husdjuren, som älskade familjemedlemmar, samtidigt är samma.
Lassie, som Hedda Båverud Olsson grundat med Sophie Wilkinson och Johan Jönsson, har tagit in motsvarande 425 miljoner kronor i riskkapital. I december berättade Hedda Båverud Olsson om känslorna i samband med den senaste jätterundan, då djurförsäkringarna säkrade 260 miljoner kronor och fick in Balderton Capital på ägarlistan.
“Ja, man läser ju mycket nyheter och skrämmande rubriker om att bolag går i konkurs, att värderingar slaktas och att det är svårare att få investeringar nu än tidigare, så det är klart att jag var nervös. Men det var också därför vi gjorde researchen innan vi drog igång på riktigt, för att ta reda på vad som krävs för att få kapital”, sa hon då.
I rundan värderades Lassie till över 815 miljoner kronor.
På ägarlistan finns sedan tidigare kända namn som Karl-Johan Persson, storägare och styrelseordförande i H&M, Kry-grundaren Josefin Landgård och Voi-syskonen Fredrik och Caroline Hjelm.
Bolaget omsatte 12,8 miljoner kronor, med en rörelseförlust på 48,5 miljoner kronor, 2022. I höstas var de årliga återkommande intäkterna, ARR, vid är uppe i över 40 miljoner kronor, vilket är ungefär tre gånger mer än vid årets start.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.