När Kalla fakta avslöjade att Sverigedemokraterna, mot förnekanden, har anställda som metodiskt använt och använder minst 23 anonyma konton för att bedriva opinion, gick till partiet till motattack. I ett inspelat tal förklarar Jimmie Åkesson att avslöjandet är ”en gigantisk inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget”, inklusive medierna, och partiet inte kommer ändra strategi.
Under veckan som gick blev blev en Facebookpost med Jimmie Åkessons tal den största i Sverige, enligt analysverktyget Crowdtangle. Den fick 24.000 gillamarkeringar och totalt över 30.000 reaktioner och videon fick 1,3 miljoner uppspelningar på Facebook.
Även veckans näst största post kommer från Sverigedemokraterna. En egeninspelad intervju med Kalla fakta som fick 20.000 gillamarkeringar och en miljon videovisningar.
Men Sverigedemokraterna fick betala för räckvidden. I Metas transparensverktyg för politisk annonsering kan vi se att partiet totalt betalat Meta 246.000 kronor för att boosta dessa två poster.
Att betala för att sprida information eller ge en egen version av händelserna är inte ovanligt, men i det här fallet är det ovanligt mycket pengar som lagts. Inte sedan valet 2022 har Sverigedemokraterna betalat lika mycket för en enskild post.
På Tiktok tillåts inte partier annonsera, men på Youtube är det tillåtet och även där har Sverigedemokraterna köpt annonsutrymme. Totalt 150.000 kronor har partiet betalat för att exponera samma videoklipp som på Facebook, vilket enligt Youtubes annonsverktyg gett partiet över tio miljoner exponeringar. Själva Youtubeklippet från talet har 276.000 visningar som tittat 30 sekunder eller längre.
I transparensverktygen kan vi också se vilka Sverigedemokraterna har hoppats nå med annonserna. Målgruppen bred, men i den största annonsbudgeten på Youtube exkluderas till exempel kvinnor från att se annonsen.
Även på Youtube är det en ovanligt stor budgetpost Sverigedemokraterna använt. Historiskt är budgeten, även här, att jämföra med riksdagsvalets slutspurt 2022.
Andra parter har också passat på att använda sig av nyheten i sin annonsering, om än med betydligt mer blygsamma summor. Aktuellt i politiken, Socialdemokraternas opinionsbildande nyhetstidning, har via Facebooksidan Morgon-tidningen lagt mindre än tusen kronor på att sprida information SD:s trollfabrik. I en av posterna använder tidningen Sverigedemokraternas egen inspelning.
Mer har Dagens ETC, en tidning med vänsterprofil, betalat. Upp till 40.000 kronor hittills, men med en räckvidd som är mer blygsam, hittills 175.000 exponeringar.
Den tredje största Facebookposten från veckan som gått handlar också om Sverigedemokraterna och publicerades av Annie Lööf. Posten har fått 12.000 gillamarkeringar och 10.000 delningar. Posten har inte boostats av annonser köpta av Meta.
Den här artikeln publicerades först på sajten emanuelkarlsten.se.