Picadeli har legat i framkant av den digitala utvecklingen i flera år och sett hur teknologi kan bidra till en näst intill perfekt matupplevelse. Redan 2013 tog Picadeli ett stort steg in i digitaliseringen med utvecklingen av den uppkopplade salladsbaren Arctic Salad Bar.
Tekniken gör det möjligt att hålla koll på varje produkt digitalt med hjälp av uppkoppling som tillhandahålls av Tele2 IoT. Tekniken är nära nog osynlig för slutkunden. Bara några digitala skyltar vittnar om att det är betydligt mer avancerat än en traditionell gör-det-själv-disk.
Realtidsdata för full kontroll
I själva verket är salladsbarerna helt uppkopplade med flera tekniker som gör att driftsäkerheten är nära 100 procent. De skickar en stor mängd information i realtid om bland annat produkternas hållbarhet och eventuella temperaturavvikelser.
”Eftersom vi får data om varje enskild produkt kan vi beräkna vad butiken behöver beställa för att hålla allt fräscht. De som sköter salladsbaren kan beställa rätt produkter i exakt rätt mängd”, förklarar Jonas Landström.
LÄS MER: Det här är IoT – och så kan ni använda det
Hela systemet gynnar butiker och kedjor, och förbättrar i slutänden även kundupplevelsen. Maten hålls färsk, rätt råvaror finns i lager och matsvinnet blir lågt.
Merparten av all teknik är utvecklad internt, något som Jonas Landström uppskattar. Det fanns inte ett arv av gamla strukturer och bolaget har i många år kunnat vara både innovativa och framåtlutade inom både teknikutveckling och digitalisering.
”Vi fokuserar på vad som är rimligt och möjligt att lösa, vart vi vill och vad kunderna vill”, säger Jonas Landström.
Hälften av klimatavtrycket från en standardlunch
Picadeli analyserar nu historiska data, väderprognoser och helgdagar för att göra prognoser för konsumtionen. Vid soliga dagar ökar ofta salladsförsäljningen, då kan systemet automatiskt justera beställningen för att möta den ökande efterfrågan.
Från början krävdes det nästan en heltidstjänst för att sköta salladsbaren. Kombinationen av datainsamling, uppkoppling och maskininlärning gör att det nu endast behövs strax över två timmar för att sköta salladsbaren en hel dag.
Det har varit mycket viktigt för vår internationella tillväxt
Hållbarhet spelar en stor roll i hela kedjan. Picadeli har tagit bort rött kött från alla salladsbarer och marknadsför alternativa veganska proteiner. De tar också itu med problemet med förpackningsavfall genom att fasa ut plast och införa papperslock.
”En tredjedel av alla klimatavtryck är relaterade till vår matproduktion. En lunch från Picadeli har hälften av klimatavtrycket från en standardlunch”, säger Jonas Landström.
IoT-anslutning en avgörande framgångsfaktor
Picadeli har gjort salladsbarer till en tjänst, och med realtidsdata om varje produkt kan de åtgärda problem snabbt och även förse kunderna med en konsekvent högkvalitativ produkt.
”Den största fördelen med att lägga till IoT-anslutning är att vi har en lösning för alla mobila internetanslutningar. Det gör att vi kan övervaka allt från ett ställe, ha kostnadskontroll och göra det så enkelt som möjligt för återförsäljarna som installerar salladsbarerna. Tele2 IoT har gett oss den vägledning och den kombination av funktioner som vi behövde, allt till ett konkurrenskraftigt pris”, säger Jonas Landström.
”IoT har varit mycket viktigt för vår internationella tillväxt, fortsätter Jonas Landström. Att kunna ansluta salladsbarerna utan LAN-anslutning i butiken har varit avgörande.”
”Gör allt noga och med stor seriositet”
När det gäller framtiden hjälper all data företaget att bygga nya värdeerbjudanden.
”Ett nästa steg för oss är att titta på hur vi kan använda den data vi får in för att skapa ännu bättre upplevelser för våra miljontals kunder, förklarar Jonas Landström. Vi kommer att göra detta med Tele2 IoT när vi fortsätter att flytta fram gränserna för vår verksamhet.”
På Tele2 följer man med stort intresse hur Picadeli utvecklar sin teknik och sitt erbjudande med hjälp av IoT.
”Det är ett nöje att jobba med företag som Picadeli som gör allt noga och med stor seriositet. Att få koppla upp och se till att salladsbarerna i Europa går att nå på distans har varit både kul och spännande”, säger Tele2s Key Account Manager Anders Jutered.