Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Tiktok

De sex viktigaste insikterna från TikToks For You Summit i Stockholm

Till höger, känsloforskaren Katherine Templar Lewis under sitt föredrag på For You Summit.

Nå miljontals potentiella kunder med underhållning och historieberättande – bland annat genom att använda enkla AI-verktyg.
Här är några av de mest intressanta lärdomarna från spektakulära TikTok-eventet For You Summit.

Dignande bord fyllda med delikatesser, underhållande aktiviteter och musikakter i världsklass. När TikToks ambulerande event For You Summit – som under våren även ägt rum i Oslo och Köpenhamn – intog huvudstaden i mitten av april, möttes allt från företagsledare till influencers och mediepersonligheter för att mingla och lära sig mer om hur man på bästa sätt kan tygla styrkan i den populära plattformen.

Under den händelserika dagen fick deltagarna lyssna på ett antal gästtalare som bjöd på insikter kring allt från säkerhet till hur företag kan profilera sig på TikTok, och varför din historia har kraften att förändra livet för medmänniskor.

Var du inte på plats och vill se eventet i sin helhet? Klicka här för att ladda ner TikToks For You Summit recap.

Här kommer en kort sammanfattning av kvällens sex höjdpunkter:

Skapa relevant underhållning – och se resultat direkt

För att företag på bästa sätt ska få grepp om den tilltänkta målgruppen måste materialet som tas fram vara autentiskt. Genom att ta inspiration från hur målgruppen själv kommunicerar sinsemellan går det att skapa hyperrelevant innehåll som både fångar deras uppmärksamhet och driver mätbara resultat. Det förklarade Liv Sandberg, TikToks Nordenchef, under sin tid på scenen.

Säg hejdå till sista klicket – mät era framgångar på rätt sätt

I en cookielös framtid måste kampanjresultat mätas på rätt sätt för att företag ska förstå nyttan annonspengen egentligen gjort. På TikTok satsar man stort på att mäta resultat mellan kanaler, på att A/B-testa olika insatser och på varumärkes- och konverteringsstudier. Genom att utvärdera sina nedslag kan man sedan optimera dem inför framtiden, och TikToks experter finns alltid redo för att guida företag rätt, berättade Anna Erlandsson, bolagets mätchef.

Gör framtidens underhållning trygg för alla

I dagens sociala medier-klimat, där miljarder och åter miljarder videos och foton delas varje dag, är det viktigare än någonsin att alla användare ska kunna känna sig trygga på plattformarna. Därför har sociala medier-företagen ett ansvar att prioritera och investera i säkerhets- och integritetsfrågor. Den frågan gick Kenneth Danielsson – vd på IAB Sverige – Francis Stone – varumärkestrygghetsansvarig på TikTok Europa – och Emma Lundgren – partnerskapschef på TikTok – till botten med under sin For You Summit-session.

Era historier kan förändra hela framtiden

Våra känslor påverkar hur vi beter oss, därför måste vi vårda dem noggrant. Det menar känsloforskaren Katherine Templar Lewis. Ända sedan tidernas begynnelse har historier fört mänskligheten framåt, från lägereldarna till interneteran. Tack vare TikToks globala räckvidd kan företag nu vara med och förändra framtiden genom att skapa kraftfulla historier som berör människor på djupet.

Förtrolla målgruppen – och få oöverträffad räckvidd

När Arla Foods skapade en hållbarhetskampanj tillsammans med contentkreatörer såg de rekordartade resultat. Kampanjen nådde 60 procent av samtliga TikTok-användare i åldrarna 18-34 år. Materialet sågs över 1 miljon gånger med en snittid på 60 sekunder per tittning, och man höjde sitt resultat när det gäller annonsigenkänning med över 20 punkter.

”Vi vågade vara djärva och löpa linan ut på TikTok. Genom att fokusera på underhållningsaspekten brainstormade vi fram idéer kring hur våra produkter på ett sömlöst sätt kunde föras in i materialet. Att samarbeta med kreatörer är ett fantastiskt sätt att lära sig hur ens varumärke kan underhålla målgruppen på plattformen”, berättade Sara Johansson, strategisk mediachef på Arla Foods.

Utnyttja TikToks enkla verktyg och breda expertis för att göra roliga kampanjer

”Tack vare TikToks många innovativa och användarvänliga AI-verktyg kan vem som helst på ett enkelt sätt skapa engagerande innehåll. Lär känna er målgrupp och vad de vill se på plattformen, och involvera TikToks experter redan på briefstadiet så kan vi skapa magi tillsammans”, berättade Matthew Hearle, kreativ strateg, under sina 15 minuter på scenen.

Vill ni ha en tydlig bild av hur ni effektiviserar marknadsföringen på TikTok?

Se alla inspelade sessions i efterhand genom att ladda ner TikToks Snackable Recap: For You – för insikter från samtliga event – och inled er resa mot att bli TikTok-proffs!

Läs mer