Sök

GÄSTKRÖNIKA

JONAS ÅSTRÖM: Den här tråkiga branschen måste blir coolare – om vi ska lyckas rädda världen

Hårdvara

Jonas Åström, grundare Recuro. Foto: Press

Breakit

Breakit

Varför är hårdvarubranschen fortfarande så ocool, när den behövs för att driva utvecklingen framåt? Ett besök på Elektronikmässan fick mig att fundera på varför hårdvara ligger långt efter mjukvara när det kommer till coolhetsfaktorn.

Det skriver Jonas Åström, grundare Recuro, i en gästkrönika.

Fler och fler verkar förstå att mjukvara och “shallow tech” (i motsats till hårdvara och “deep tech”) inte kan lösa allt. Världsproblemens lösning kräver hårdvara, elektronik och teknisk innovation på en högre nivå. 

Flera parallella spår driver denna utveckling just nu, där två kan nämnas: 

  • Världsläget driver försvarsinvesteringar. 
  • Klimatomställningen driver elektrifiering.

Med bakgrund som elektroingenjör inom inbyggda system, har jag de senaste 10 åren istället jobbat med kommersialisering inom media och mjukvara. När jag nu vänder mig tillbaka mot (elektronisk) hårdvara som ängelinvesterare och rådgivare, så slås jag av följande: Hårdvarubranschen är fortfarande ocool. 

Ta SaaS-industrin som ett motsatt exempel. De senaste 15 åren har riskkapitalpengarna flödat in här och det har blivit en bransch som många vill jobba i. Vem kunde tro för 15 år sedan att ekonomisystem (som ett exempel) kunde driva så mycket intresse och kapital? 

Vem kunde likväl tro att vi skulle samlas framför Breakit och läsa om alla mjukvarubolag med legendariska grundare och miljoner som flödar? Eller flockas på SaaSiesest i Malmö med dess seminarier och fester? Häftiga personer, internationella kopplingar, välkylt bubbel, mycket pengar. Coolt, helt enkelt.

Hårdvarubranschen däremot…  

Elektronikmässan som jag besökte häromveckan i Kista var det diametralt motsatta mot SaaS-eventen. Sveriges “främsta mötesplats för elektronikbranschen” visade på kvalificerad majoritet av medelålders män, begränsat kommersiellt fokus och utebliven “vi ska rädda världen”-mentalitet. Bara tråkig, värdefull – världsförändrande hårdvara.

Pitcharna är dåliga och de kommersiella fokuset kommer ofta långt bak

De senaste månaderna har jag som ängelinvesterare fokuserat på (elektronisk) hårdvara. Här syns ett annat tydligt mönster. Pitcharna är dåliga. Det kommersiella fokuset kommer ofta långt bak. Däremot tekniska specar, produktfokus, nörderi – det finns i överflöd. 

Däremot är vi ju bra på att bygga gedigna och innovativa produkter i Sverige. Vi har en stark tradition av design och ingenjörskap. Vi verkar dock vara sämre på att just hitta rätt affärsmodell, och driva en storskalig och hållbar kommersialisering av produkterna. Är Cake och Vässla är två närtida och rättvisa exempel på detta eller låg andra faktorer bakom?

Branschen är en nyckel till att lösa flera världsproblem

Hur som, så får allt ovan mig att bli orolig. Elektronikbranschen kommer bli ännu mer kritisk för vår framtid de närmaste åren. Branschen är en nyckel till att lösa flera världsproblem. Om denna bransch känns lite ocool och inte lockar samma driv som mjukvarubranschen, så klarar vi inte den omställningen. 

Jag tror att nyckeln till “coolifieringen” och kommersialiseringen är att locka fler affärsdrivna entreprenörer som vill satsa i branschen. För att i sin tur lyckas med det krävs backning från samma typ av ekosystem som framgångsrikt byggts inom mjukvara de senaste årtiondena: Investerare (på alla nivåer), inkubatorer (med affärsfokus), media/event (med affärsfokus!), utbildningar, med mera.  

Specifikt för investerarna så krävs mer utbildning och förståelse för en bransch som är mer komplex än exempelvis SaaS. Alla förstår SaaS, det kräver inte mycket. Hårdvara däremot är mer komplext med dess utvecklingscykler, produktion, testning, integration, installation, underhåll, etc. Hårdvara är dyrare och därför krävs också mer långsiktighet.

Jag tror vi kommer se stora förändringar inom denna bransch de närmaste åren. Rent krasst så måste det ske och när vi lyckas med det så tror jag att vi kan få hårdvara att bli lite mjukare, utan att det blir mjukvara.

JONAS ÅSTRÖM, grundare Recuro

Läs mer