SaaS-bolaget Loialcard ska digitalisera kundlojalitetsprogram i appformat med tanken att även små och medelstora bolag ska ha råd att knyta sina kunder närmare sig – utan att för den delen behöva investera i egen utveckling eller teknisk expertis.
Devisen är att det kostar 16 gånger så mycket att försöka värva en ny kund som att behålla en tidigare kund, så varför inte satsa mer på den senare kategorin?
Nu har bolaget fått in en känd profil som ny huvudägare, nämligen mäklaren och den tidiga Hemnet-investeraren Erik Olsson. Han går in tillsammans med Niklas Roupé, medgrundare av digitala byrån Bombayworks via ägarbolaget Origami Rockets som nu äger 50 procent av aktierna.
De nya ägarna har gått in med nytt kapital och tankat aktier från andra ägare.
"Jag är övertygad om att vinnarna inom de flesta vertikalerna framgent kommer att ha tre gemensamma nämnare; de äger sin egen kunddata, de äger även kommunikationskanalen till sina egna kunder och slutligen har de ett effektivt sätt att kommunicera på. Och allt detta erbjuds av Loialcard", säger Erik Olsson om varför han tror på Loialcards affärsmodell.
Loialcard grundades av Peter Åsbrink, som bland annat grundade butikskonceptet Nitty Gritty i början på 1990-talet, och som också står bakom Kamino Holdings.
Loialcard, eller Unlimited Loyalty som bolagsnamnet lyder, grundades 2022. Bolaget har precis tagit plattformen från en betaversion och har i dagsläget en handfull kunder.
2022 omsatte bolaget en halv miljon kronor med ett minusresultat på runt 100.000 kronor. Totalt har bolaget tagit in 2,5 miljoner kronor och värderas i nuläget till 3 miljoner.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.