Carla, som är fokuserat på försäljning av begagnade elbilar, har onekligen fått en bra start på 2024. Intäktstillväxten uppgick till 100 procent under årets tre första månader.
Ökningen kommer efter en ganska lång period med generellt fallande priser på elbilar.
“Överlag tycker vi det är positivt att elbilar blir tillgängliga för fler. Vi ser också att prisbilden stabiliserar sig allt mer, så på totalen ser vi mycket positivt på utvecklingen framåt”, säger Carlas vd, och en av bolagets grundare, Patrik Illerstig till Breakit.
Carla omsatte preliminärt 665 miljoner under 2023. Det var i sin tur en ökning med 57 procent från 423 miljoner kronor under 2022, ett år som inleddes med att Tesla sänkte priserna vilket satte press på andra aktörer i branschen.
I takt med tillväxten ökar Carlas lager av fordon och den ökningen måste såklart finansieras. Dessutom går bolaget ännu inte med vinst – rörelseförlusten under 2023 blev 134 miljoner kronor (ambitionen är att visa vinst under andra halvåret i år). Mot bakgrund av förlusterna och lagerökningen tog Carla in drygt 60 miljoner kronor kring årsskiftet i en transaktion som värderade fordonssäljaren till nästan 330 miljoner kronor.
Nu kommer ytterligare lite kapitalpåfyllning. Carlas nya storägare, norska Verdane, lägger in 8 miljoner kronor till samma villkor som i rundan kring årsskiftet. Verdane, som kom in i Carla när det börsnoterade investmentbolaget VNV pressades att sälja hela paket med aktier i flera bolag, äger nu drygt 13 procent av Carla.
“Vi är glada över att kunna hjälpa Carla att fortsätta sin tillväxt och göra elbilar tillgängliga för många fler människor”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane, i ett pressmeddelande från bolaget.
Ny grupp
Dagens nyhetspaket från Carla är faktiskt inte slut där. Bolagets styrelse får två nya ledamöter i form av Göran Strandberg och Alireza Etemad.
Göran Strandberg var partner på Verdane fram till 2016. Därefter var han vd för Holmgrens Bil, en av Sveriges största oberoende bilhandlare. Han har även varit strategichef för elbilsmärket Lynk som ägs av kinesiska Geely.
"Efter många år i bilbranschen har Carla fångat mitt intresse med sitt för branschen unika fokus på kundupplevelsen, onlineförsäljning, fordon med lägre negativ miljöpåverkan, och datadrivna tillvägagångssätt”, säger Göran Strandberg.
Den andra nya ledamoten, Elireza Etemad, har sedan 2015 varit partner på riskkapitalbolaget IK, tidigare Industrikapital. Lämnar styrelsen gör VNV-representanten Dennis Mohammad.
Carlas ägarlista toppas av grundarna Patrik Illerstig och Niklas Jungegård som har lite mer än 20 procent sammantaget. Verdane har som tidigare nämnts cirka 13 procent. Bland de övriga storägarna hittas Bonnier Capital, Luminar Ventures, Philian (Karl-Johan Persson), Inbox Capital och Sophie Stenbecks Max Ventures.