Vi har hört om “butiksdöden”, när kunder väljer att handla online i stället för i fysiska butiker. En del butiker har stängt igen helt och lagt hela affären online, andra använder sina butikslokaler som showroom för att kunna möta sina kunder och låta dem uppleva produkterna. Men för Scandinavian Photo, som säljer teknikprodukter för modernt innehållsskapande, finns en stark samverkan mellan de fysiska butikerna och e-handeln.
”Många av våra produkter är sällanköpsvaror där betänketid och inköpsprocess är lite längre. Då har ofta både den fysiska butiken och vår e-handel haft inverkan på köpbeslutet. Kunden kanske exempelvis börjar med att göra research online och sedan går till en butik för personlig expertrådgivning. En stor fördel med våra butiker är att vi har ett omfattande demoutbud så att du kan testa produkterna innan du köper dem”, säger Emelie Olsson, marknadschef på Scandinavian Photo.
Enheterna stöttar varandra
Vissa kunder slutför köpet i butiken hos en säljare som har satt ihop exakt den lösningen som kunden behöver. Andra vill fundera lite och lägger sedan beställningen online i stället.
”Enheterna stöttar varandra och vi jobbar hela tiden med förbättringar som gör att upplevelsen mellan det digitala och fysiska går samman. Från hur vi presenterar en produkt på sajten till hur en skylt i butikerna ser ut och vilken typ av kommunikation vi använder – för att det ska finnas en röd tråd som gör det enkelt för kunden att förstå”, säger Emelie Olsson.
Läs mer om Sveas alla nordiska betalalternativ här.
Tech för kreatörer
Scandinavian Photos mission är tech for creative people och bland kunderna finns allt från entusiaster till influencers, proffsfotografer, företag och produktionsbolag. Företaget har webbförsäljning av teknikprodukter i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt butiker i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Malmö och Borås.
”Våra butiker är jätteviktiga. De är ett förkroppsligande och en fysisk version av varumärket. Men vi tror också mycket på att kunden faktiskt ska kunna få med sig produkter hem om de vill. I dag sker i princip lika stor del av vår försäljning online som i butik, och jag är övertygad om att mycket kommer att säljas i våra butiker även framöver”, säger Emelie Olsson.
Den upplevelsen kan du inte få online
Det finns ofta ett mervärde för kunder att besöka butiken, menar Emelie Olsson. Kunder som ska köpa ett nytt objektiv till en befintlig kamera kan testa det direkt på sin kamera, och i den drygt 1000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutiken på Vasagatan i Stockholm finns en ny ljudavdelning där produkterna kan upplevas på riktigt.
”Rummet är ljudisolerat så att du kan höra skillnad mellan de olika högtalarna. Den upplevelsen kan du inte få online.”
Vissa upplevelser är svåra att få online.
Stark community
En stark vision för butikerna är att de ska fungera som en mötesplats och bidra till att bygga upp företagets community.
”Passion och engagemang är en gemensam nämnare mellan oss och våra kunder. Vi lanserade en online-community för drygt ett år sen. Där kan våra kunder publicera bilder de har tagit, göra inlägg i olika trådar, lämna produktrecensioner och ställa frågor till varandra. Deras engagemang i att tipsa och hjälpa varandra visar hur mycket de brinner för produkterna”, säger Emelie Olsson.
Det blir en både smidigare och mer enhetlig kundresa
För att stärka gemenskapen gör Scandinavian Photo också många fysiska events i butikerna där kunderna träffas kring olika teman med koppling till företagets produkter. I Stockholmsbutiken finns numera en så kallad lösningsstudio som främst är till för företagskunder där Scandinavian Photos säljare kan demonstrera produkterna. I flera av butikerna finns även en “work lounge” där vem som helst kan slå sig ner och jobba, med tillgång till kaffe och wifi.
”Många av våra kunder är frilansande kreatörer och då passar det bra att sitta i den inspirerande miljön med möjlighet att bolla saker med andra. Sen är det förstås behändigt om du plötsligt inser att du behöver en powerbank om du är på resande fot, en ny mikrofon till en poddinspelning, eller om det dyker upp en fråga till någon av våra produktexperter.”
Som kreatör finns det flera vinningar med att arbeta från någon av Scandinavian Photos work lounges.
Så hjälpte Svea Bank till att skapa en smidigare kundupplevelse.
En smidigare kundresa
Som en del i att utveckla affären och kundresan tog Scandinavian Photo för drygt tre år sedan ett grepp om sin betallösning, online och i fysisk butik, och inledde ett samarbete med Svea Bank. Målet var att göra köpupplevelsen tydlig och smidig, för både privat- och företagskunder. På sajten är Sveas checkout integrerad och i de fysiska butikerna slutför kunden köpet i mobilen via en länk till checkouten.
”Genom samarbetet med Svea har vi lyckats skapa ett mer samlat erbjudande. Med endast en leverantör blir det mer sammanknutet och sömlöst. Betallösningen vi har nu fungerar för alla våra fyra marknader och för både privat- och företagskunder. Det var väldigt viktigt för oss att inte ha olika lösningar för B2B och B2C, och det har Svea hjälpt oss med”, säger Emelie Olsson.
Scandinavian Photo behöver kunna erbjuda alla betalsätt som kunderna har behov av, oavsett om det är delbetalning, leasing, Swish, Vipps eller MobilePay. Genom lösningen som Svea skapat kan de göra det genom en och samma leverantör.
”Det blir en både smidigare och mer enhetlig kundresa. Samtidigt uppstår det andra fördelar, som en effektivare administration internt hos Scandinavian Photo när de slipper ha flera olika leverantörer att hålla ordning på”, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Så hjälpte Svea Bank till att skapa en smidigare kundupplevelse.