Förra året var hysterin total. Varenda unge skulle ha en flaska Prime. Förvånade föräldrar drogs till affärer och förfärades över att tvingas betala överpriser för någon slags koffeinhaltig energidryck. Hajpen hade byggts upp, förmodligen utan att några föräldrar upptäckt det, via Tiktok och Youtube och det var Youtube-stjärnorna Logan Paul och Olajide Olayinka Williams Olatunji, mer känd som KSI som låg bakom den.
Totalt såldes Primeflaskor över hela världen för 1,2 miljarder dollar, alltså strax över 13 miljarder svenska kronor, förra året.
Men det var då det.
Nu är nästan allt annorlunda. Prime-flaskorna reas ut på Ica och Coop och försäljningen har rasat. I första kvartalet såldes bara hälften så många flaskor i Storbritannien som ett år tidigare.
Nu kommer hoten från flera håll också efter att bolaget bakom Prime stämts för att de har haft för mycket koffein i drycken och att flaskorna har innehållit så kallade evighetskemikalier som är väldigt svåra att bryta ner. Logan Paul själv har förnekat anklagelserna och säger att de använder samma flasktillverkare som alla andra.
Men det är inte det största hotet mot influencermärket.
Det kommer också från våra barn.
“Primes snabba tillväxt förlitade sig mycket på hajp”, säger Andrea Hernandez, som driver en populär Substack om mat och dryck till nyhetssajten Fortune.
“Intresset fanns hos preteens som nu närmar sig tonårsåldern. Nu säger de istället "Åh, det var verkligen dumt. Varför köpte jag den här dumma drinken från den här YouTubern?”
Upp som en sol ner som en pannkaka, även i den nya digitala världen.