Modebolaget Nelly har lagt om strategin från festkläder från många märken till vardagsnära i egen regi. Det skrev vd:n Helena Karlinder-Östlundh när e-handlaren lämnade rapport förra kvartalet. Då brottades bolaget än en gång med vikande försäljning – men ökade vinsten rejält.
Nu har Nelly blottat korten igen. Och än en gång tappar e-handlaren i försäljningen, samtidigt som bolaget vänder till lönsamhet (ett lite mindre plus den här gången dock).
Här är några fasta hållpunkter från rapporten:
• Nettoomsättningen uppgick till 222,2 (234,2) miljoner kronor.
• Bruttoresultatet uppgick till 109,1 (95,8) miljoner kronor.
• Rörelseresultatet uppgick till 1,4 (-33,7) miljoner kronor.
Den minskade omsättningen kommenterar Helena Karlinder-Östlundh med att Nelly valde att sälja mer till rea- eller kampanjpris i inledningen av förra året än i år.
I år, skriver hon, har Nellys egna varumärken sålt bättre och returgraden minskat. Det är en del av den nya vardagsnära strategin.
”Våra lagerhanterings- och distributionskostnader sänktes, både i absoluta tal och som andel av nettoomsättningen, trots lägre ordervolymer”, skriver vd:n.
Samtidigt var det färre som besökte sajten och färre som shoppade.
”Effekten av färre ordrar på nettoomsättningen lindrades delvis av en större genomsnittlig kundkorg jämfört med föregående år men för att vända den nedåtgående trenden är det avgörande att vi kontinuerligt utvecklar vårt sortiment, optimerar prissättningen framåt och stärker kundkommunikationen för att bli den givna modedestinationen inom vår målgrupp.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.