Sök

Lendo och Prisjakt tappar tvåsiffrigt

LendoSchibstedt

Carl Brynielsson, vd Lendo och Peter Greberg, vd Prisjakt. Foto: Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Tufft kvartal för Schibsteds tillväxtbolag.

Intäkterna går ner för Schibsteds tillväxtbolag. Det framkommer i ägarbolagets rapport som offentliggjordes under fredagsmorgonen. 

”Inom Growth & Investments har makroekonomiska faktorer fortsatt att minska efterfrågan på Lendo och Prisjakt, vilket resulterat i en minskad omsättning”, skriver vd:n Kristin Skogen Lund

Totalt minskade intäkterna med 12 procent för tillväxtbolagen, där låneutmanaren och prisjämförelsetjänsten drev på nedgången. Lendos tillväxt minskade med 19 procent och Prisjakts med 10 procent. 

I februari skrev Breakit att Prisjakts avstannande tillväxt under hösten sammanföll tidsmässigt med att Google gjorde förändringar i logiken bakom sökningar och sökresultat. Konsekvensen blev mindre trafik till tjänster som Prisjakts. 

Då sades 10 procent av arbetsstyrkan upp, motsvarande 25 heltidstjänster. 

Den norska ägarkoncernen meddelade vid årsskiftet att företagsstrukturen görs om. Nyhetsdelen med bland annat Svenska Dagbladet och Aftonbladet säljs till en storägare.

I början av april sålde Schibsted Rocker, efter ihärdiga rykten om att en affär var på gång. Bolaget som värderades till 2 miljarder såldes för en betydligt lägre summa.

Schibsted rapporterade 3,8 miljarder norska kronor i omsättning, i linje med motsvarande kvartal i fjol. Det justerade rörelseresultatet kom in 464 miljoner norska kronor, en ökning med 7 procent från förra året. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer