Sök ikon

Margaux Dietz avslöjar hemliga projektet – blir vd för sexbolaget Niut

Artikel bild
Linnéa Sweijer, Margaux Dietz och Lovisa "Lojsan” Wallin står bakom nya bolaget Niut. Foto: Press

Margaux Dietz är influencern som inte tycks sakna fart och fläkt i vardagen. Säg det hon inte har gjort! Säg det som inte blir rubriker!

CV:t är maffigt och innehåller allt från viralsuccéer, techinvesteringar och en och annan skandal. Nu är Margaux Dietz redo att avslöja allt om sin nya och fram till nu superhemliga satsning Niut som hon driver med Lovisa "Lojsan" Wallin och Reforma-grundaren Linnea Sweijer.

För Breakit berättar hon om:  

✔️ Vad som egentligen döljer sig bakom hjärtat
✔️ När hon kommer att känna sig nöjd som vd
✔️ Och ovanliga workshopsen med lera…

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

"Fortsättning följer..."

Så skrev vi för två år sedan om Margaux Dietz nystartade bolag Niut. Då visste vi inte mycket mer än att det existerade. Sedan dess har det varit knäpptyst om bolaget som av hur namnet kan utläsas antyder en lutning åt lust och erotik. 

En sådan inriktning skulle inte vara helt apart med tanke på Margaux Dietz meritlista. 

Influencern Margaux Dietz, som hunnit med allt från att filma sin förlossning, bli typ vigd av Ebba Busch, hamna i blåsväder bland annat för ett numera ökänt viralt klavertramp, har haft väldigt många bollar i luften rent professionellt de senaste åren. Utöver klädmärket Juan Carlos, techinvesteringar och ett nu insomnat skönhetsmärke med Pär Svärdson så har hon varit inne på det här med erotik förut. 

2021 debuterade Margaux som romanförfattare med “Alexa” och poddserien “Alexas värld” för tre år sedan. Boken var erotisk och handlar om en ung influencers sexuella uppvaknande.

Niut tar avstamp där. 

”Egentligen så började det med att jag släppte boken Alexa 2021. Jag fick upp ögonen för att intresset var väldigt stort. Då ville jag ha ett presskit, jag tänkte ‘hur svårt är det att ta fram någonting själv?’ Men jag hittade inte det jag ville ha, så då föddes idén att skapa ett eget brand.”

Vuxensegmentet har verkligen vuxit och förändrats de senaste åren med stora e-handlare som Purefun, hajpade produkter som fått egna SVT-dokumentärer och med startupbolag som Mantle som vid sidan av hudvården även lanserat en kollektion med intima produkter.

Vad var det du inte hittade?

”Det kändes som det jag hittade på marknaden var skapat av män. Det var hårt och skrämmande med spretiga hemsidor. Och alla de här nyhetsbreven som var avskräckande”, säger hon och refererar till den research hon gjort för att hitta rätt tonträff.

Nu lanserar hon e-handeln med tre produkter på temat kvinnors njutning – en vibrator, en massagegel och en rengöringssprej. Idén är att produkterna ska vara så snygga att man vill ha dem hemma och förpackningen så lyxig att den skapar ”unboxing-känsla”. Vibratorn är i storleken att den får plats i en handflata, rund i formerna och ett…hjärta? 

Niut. Foto:Press

Frågetecknet är helt medvetet. Tankarna kan föras till både det ena och andra, nämligen.  

”Egentligen är den skapad efter den mänskliga kroppen”, säger Margaux Dietz.

”Hjärta är en form men det är också i form av en vagina. Ingen ser likadan ut eller är helt symmetrisk.” 

Margaux Dietz säger att hon vill börja från grunden med Niut. Och det innebär också att hon fick kavla upp armarna. 

”Det var inte så lätt att kommunicera med fabriken om formen så vi började faktiskt med barnlera. Vi hade flera sessioner med Play-Doh och eftersom vi alla är mammor så fanns lera”, säger hon och skrattar. 

Influencerduo och e-handelsexpert

Av kvinnor och för kvinnor – och för kvinnor i alla skeden av livet (och relationen) är Niuts filosofi. 

Margaux Dietz har med sig två välbekanta namn i bolaget – influencern Lovisa ”Lojsan” Wallin och Linnéa Sweijer, grundare av inredningsbolaget Reforma

”Vi var bland de första influencerna som fick barn så vi bollade väldigt mycket kring det”, säger Margaux Dietz om Lovisa Wallin. 

Margaux Dietz kliver in i bolaget som vd med ansvar för strategi och produktutveckling. Lovisa Wallin sitter i styrelsen och har utöver produktutvecklingen också fokus på sociala medier och innehåll medan Linnéa Sweijer kliver in som rådgivare och tar med sig 13 års erfarenhet av att driva e-handel. 

Hur känns det att inta vd-rollen?

”För det första känns det superkul. Det är kreativitet på ett nytt sätt. Sedan finns det nya områden som är utmanande men jag är väldigt taggad.”

Du har gjort massor av olika saker, techinvesterare, författare, influencer, klädmärken osv – hur långsiktig är du?

”Vi vill verkligen bygga Niuts story och göra skillnad. Självklart vill vi tjäna pengar men framför allt vill jag göra skillnad. Så långsiktig är jag att jag vill komma dit. Det kommer inte gå på en dag.” 

Orgasmglappet

Det finns flera glapp när det gäller likheten mellan män och kvinnor. Margaux Dietz pratar om ett orgasmglapp. Kvinnor kommer färre gånger än män i sina relationer. Vissa kvinnor kommer aldrig med sin partner. Det finns siffror på det som Niut har tagit fram. 

”Vi vill skapa ett samtal och utbilda varandra. Vi vill släppa tabun och skammen. Många har inte ens tittat på hur de ser ut i en spegel”, säger Margaux Dietz.

Hur ska ni göra det, kommer ni skapa ett forum för samtal?

“Självklart kommer vi jobba aktivt med de här frågorna i sociala medier, vi har ju verkligen den kompetensen i bolaget. Så vi startar med fokus på Instagram och sedan kan det tas vidare i webbformat.”

Hur når man de kunderna som ni vill nå, det känns som de kanske står längst bort från marknaden?

”Vi tror väldigt mycket på att bygga stor spridning, att öppna upp samtalet. Vi är övertygade om att ju mer du kan känna igen dig och ser att det är ganska vanligt ju mer vågar man.” 

Har man varit med ett tag så har man ju hört det förut, att man ska våga prata öppet. Vad tror du grundproblemet är?

”Jag tror det är skammen som liksom ligger över kvinnor från ganska tidig ålder, att inte prata om det och inte utforska sig själva.”

Det handlar om njutning, men vad ingår i det begreppet för er? Vilka typer av produkter kan man vänta sig?

”Vi vill minska orgasmglappet men det handlar inte bara om den här typen av produkter, det är kvinnlig hälsa och njutningsprodukter. Vi vill finnas för alla skeden i livet. Alla vi har barn och vet hur svårt det kan vara att hitta tillbaka till varandra efter flera barn och en förändrad kropp. Vi vill skapa en självsäkerhet och bra självkänsla, utan att säga för mycket. Det kommer tre släpp inom en ganska snar framtid.”

Men fokuset är på kvinnor?

”Fokuset är på kvinnor men vi är säkra på att männen har något att hämta i det här med orgasmglappett”

Har ni tagit in något kapital?

”Vi har valt att gå in med egna pengar men intresset har varit stort.”

Gått in i AI-bolag

Tidigare i år skrev vi om när Margaux Dietz rekryterades av AI-uppstickaren Hypertype. Tjänsten analyserar företagsdata med hjälp av maskininlärning och hjälper sedan bolag att svara sina kunder med företagsspecifika och personliga svar baserat på ens egna data.

Grundarna Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky träffades när de var med i inkubatorn Antler och förenades i sin frustration för hur lång tid det tar att hitta rätt info i mejlen.

Margaux Dietz kommer att hjälpa bolaget operativt på projektbasis.

“Jag blev extremt positivt överraskad över hur mycket tid jag sparade med Hypertype och hur snabbt jag fick som vana att använda produkten i mitt dagliga arbete. Jag såg direkt produktens värde, framför allt för kundsupport- och säljmedarbetare”, sa hon i en kommentar till Breakit i januari.

Läs mer