Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Juni

3 sätt att boosta din e-handels tillväxt och lönsamhet

Artikel bild
Björn Påhlman Spenger, e-handelsentrepenör och Samir El-Sabini, medgrundare Juni.

Efter att initialt ha upplevt en stark tillväxt under pandemin har e-handelsbranschen haft svårt att hålla fast vid den trenden. Enligt nya data från Svensk Handels E-handelsindikator ser vi dock återigen en förbättring med uppåtgående siffror. Vi tittar närmare på vad du kan göra för att främja din e-handels tillväxt och lönsamhet.

Under pandemin uppstod en e-handelsboom, men med den kom problem med allt från leveranskedja och logistik till leveranser och returhantering. Svenska e-handlare fick anpassa sig för att möta den nya verkligheten. 2022 och 2023 visade i huvudsak negativa utvecklingstal för e-handeln, dessutom med ett turbulent ekonomiskt klimat.

Nu visar E-handelsindikatorn från Svensk Handel återigen positiva siffror. Under årets två första månader har e-handelns omsättning ökat med 16 procent jämfört med samma månader förra året.

Samir El-Sabini, medgrundare av neobanken för e-handel, Juni, och e-handelsentreprenören och podcastprofilen Björn Påhlman Spenger, delar med sig av sina bästa tips för att boosta din e-handels tillväxt och lönsamhet.

Sikta på ett positivt kassaflöde

När du fokuserar på lönsamhet behöver du börja med rätt nyckeltal för att styra ditt beslutsfattande.

”Din primära KPI måste vara att skapa ett positivt kassaflöde. Sedan kan du ha en sekundär KPI som styr mot att växa så fort som möjligt. Men kassaflödet behöver komma först”, säger Björn Påhlman Spenger.

Att överbrygga klyftan mellan pengar in och pengar ut är a och o. Effektiv budgetering, förhandling av betalningsvillkor och uppbyggnad av kassareserver är alla faktorer som kan bidra till att öka kassaflödespositiviteten.

Maxa försäljningen

Det finns flera taktiker för att öka omsättningen och sälja fler produkter. Samir El-Sabinis råd är att fokusera på de snabbast säljande varorna för att frigöra kapital. Att erbjuda rabatter kan också vara ett effektivt sätt att öka försäljningen. Men han understryker också vikten av att vara taktisk.

”Jag tycker det är intressant när e-handlare fokuserar på att försöka höja snittvärdet i varukorgen”, säger han.

Ett sätt att göra det är genom att uppmuntra sekundära köp. Det innebär att när en kund beställer något erbjuds flera andra produkter som de kanske inte först var intresserade av, men som kan bli intressanta när de nu erbjuds till ett mer attraktivt pris.

”Oftast kan sekundära köp vara ett effektivt sätt att omsätta lager snabbare, samtidigt som varukorgens värde ökar”, säger Samir El-Sabini.

Kunden i fokus 

”I en tuff konjunktur är det lätt att tappa fokus på det som är dina vinnande produkter idag. Du bör vara försiktig med att göra nya saker när osäkerheten är hög, och i stället fokusera på att förbättra det du vet att era återkommande kunder vill ha. Sträva efter att behålla de kunder du redan spenderat pengar på att få. Det kommer att ge en välbehövlig ökning av ROAS (return on ad spend) och ett större värde över tid”, säger Samir El-Sabini.

Se hela samtalet mellan Samir El-Sabini och Björn Påhlman Spenger när de pratar om framtidens e-handel här.

Läs mer