Sök

Tv-kändis och reklamrävar vill ta hemmaodling till en ny nivå – bygger e-handel

New Botanice-handelTrädgård

Hanna Fallenius och Nicole Wilson, två av fyra grundare till New Botanic. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Med minimala investeringar vill de fyra grundarna skapa nästa utmanare inom blommor på nätet.

Nu har New Botanic precis landat ett samarbete med designklassikern Svenskt Tenn.

En trend som slagit rot under 2020-talet är odling – och trädgårdsbranschen växer stadigt. Höjda matpriser, oroligheter i omvärlden och ett ökat fokus på hållbarhetsfrågan gör att en bredare publik fått upp ögonen för området.

New Botanic är ett bolag som vill slå sig in på marknaden för just fröer.

“Vi kan liknas vid en matkasse för odling”, säger Hanna Fallenius, en av fyra grundare, och vd på bolaget.

Företaget utvecklar, vad de kallar, odlingskollektioner i olika estetik där ambitionen är att skapa koncept som känns moderna. I kollektionerna kan det ingå exempelvis fröer, märkpinnar, steg-för-steg-guide och odlingsbriketter.

Hanna Fallenius har sällskap av Hannes Kerstell och Peter Lindgren – en trio som till vardags är kommunikationskonsulter och driver egna byrån Carve. De har tidigare varit partners på PR-byrån Prime. Med är också Nicole Wilson, före detta modeskapare som gått över till trädgårddesign och programleder Drömträdgården i SVT.

Hur fick ni idén?
“Vi har själva en passion för odling. Att peta ned ett frö i jorden och se något växa skapar njutning. Samtidigt vet vi att det kan vara knepigt att börja, det finns tusentals fröer därute, och att förstå vad man ska odla är inte helt lätt. Vi vill sänka trösklarna och få nya målgrupper att testa odling”, säger Hanna Fallenius.

Varför passar det här för just e-handel?
“För det första ser vi ju hur intresset för odling ökat de senaste åren. Dessutom är det här en högmarginalsprodukt perfekt för e-handel. Fröer väger lite och är enkelt att distribuera. Det går att skapa mycket content om odling, både praktisk kunskap och inspiration.”

Bokslutet från 2023 visar på intäkter om drygt 1,3 miljoner, en ökning med 167 procent jämfört med 2022. Samtidigt gjorde New Botanic en rörelseförlust på 94.000 kronor.

Verksamheten är hittills bootstrappad – redan efter tre månader fick man tillbaka sina satsade pengar. Almi har hjälpt till med ett mikrolån.

“Vi lyckades få till en stark försäljning från dag ett. Det har varit viktigt för oss att inte dra på oss stora kostnader. Fokus har varit på ansvarsfull tillväxt med våra egna pengar.”

Landat samarbete med Svenskt Tenn

Nu handlar det om att skala upp verksamheten genom samarbeten med andra aktörer och återförsäljare. Fotografiska museet i Stockholm var bland de första som hoppade på som återförsäljare. 

I vår har de inlett ett samarbete med den svenska designklassikern Svenskt Tenn.

“Att vi får möjlighet att göra detta med Svenskt Tenn, som ju är flaggskeppet inom svensk inredning, är inget mindre än fantastiskt.”

New Botanic har tagit fram tre stycken odlingskollektioner där de har inspirerats av Svenskt Tenns grundare Estrid Ericsons intresse för botanik och designern Josef Franks blompalett.

Vi är ute och söker kapital

Under de kommande åren är förhoppningen att New Botanic ska växa utanför Sverige. Man kikar på övriga Norden, men även Tyskland och Italien.

Men då kan det behövas externt kapital.

“Det ligger högt upp på listan. Vi är ute och söker aktivt nu”, säger Hanna Fallenius.

Förutom en internationell dröm är det flera saker som står på att-göra-listan.

“Bredda sortimentet, undersöka hur vi kan addera ny teknik till vår plattform och öka investeringarna i marknadsföring bland annat. Till det vill vi gärna hitta personer som kan komplettera oss.”

Stor konkurrens på området

Det har poppat upp en hel del uppstickare de senaste åren på marknaden för just fröer på nätet. Wexthuset, Florea och Lalaplants är bara några. En del har dock fått möta svårigheter i marknadsklimatet. 

Lalaplants hade med sig Ernst Kirschsteiger som investerare och ansikte utåt, men trots detta så bar det sig inte hela vägen. Även Gardenstore, trådgårdsbutiken som sålde för över 200 miljoner kronor under 2022, var tvungna att lägga ner förra året.

Hur tänker ni kring konkurrensen?
“Att det finns fler visar på potential i marknaden. Men vi vill inte stirra för mycket på andra. Vi upplever att vi tillför något nytt till kategorin.”

Vad betyder det att ni grundare har erfarenhet från reklam och design när ni bygger bolaget?
“Vi förstår varumärkets kraft för att driva intresse och bygger in det i allt vi gör. Vi har med oss kommunikation redan i produktutvecklingsfasen. Sen att vi har Nicoles sakkunskap från mode och trädgård, där man visualiserar kring looks och skapar trender, vilket vi tror är viktigt för att locka nya målgrupper”, säger Hanna Fallenius.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer