Sök

Viaplay gör en halv miljard i förlust: "Kommer att ta tid" – aktien rasar

ViaplayStreamingBörs

Jørgen Madsen Lindemann, är ny vd sedan i år för Viaplay. Foto: Press/TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Krisdrabbade Viaplay gjorde nästan en halv miljard i förlust under första kvartalet. Antalet abonnenter minskade kraftigt under kvartalet.

"Det kommer att ta tid", säger nygamla vd:n om krisarbetet.

Viaplay ska nu gå till attack mot delade konton och pirattjänster.

Streamingbolaget Viaplay, som har varit i kris under snart ett år, omsatte nästan 4,8 miljarder kronor under det första kvartalet. I kärnverksamheten växte bolaget med 6 procent organiskt. 

Rörelseresultatet landade på -473 miljoner kronor och det var en försämring från -325 miljoner kronor från motsvarande period 2023. Förlusten i kärnverksamheten, som till största delen utgörs av den nordiska verksamheten, låg på 270 miljoner kronor exklusive engångsposter. 

Aktien rasar runt 11 procent när börsen öppnar. 

“Vi fokuserar nu helt på att genomföra de många operativa förbättringar som behövs över hela koncernen. Resultaten för Kv1 är i linje med våra förväntningar, och vi har upprepat vår prognos för helåret”, skriver Viaplays vd Jørgen Madsen Lindemann i rapporten. 

Nettoresultatet blev positivt, 605 miljoner kronor, tack vare en positiv engångspost på 1,2 miljarder kronor från den stora skuldomgörning bolaget slutfört under kvartalet.

"Det kommer att ta tid och kommer att göras med fokus på operativa förbättringar, gynnsamma partnerskap, konvertering av delade konton till faktiska användare, innovativa intäktsströmmar, rätt innehållsmix till rätt pris och strikt kostnadskontroll", säger Viaplays vd om bolagets strävan att komma tillbaka till lönsamhet. 

Av rapporten framgår att antalet Viaplay-abonnenter uppgick till nästan 4,9 miljoner i slutet av det första kvartalet. Det motsvarar en minskning med nästan 20 procent från motsvarande tidpunkt 2023. Här pekar Jørgen Madsen Lindemann på de prisökningar som bolaget genomfört, och genomför.

Avhopp och delning

"Under de senaste månaderna har vi justerat våra produktpriser för att säkerställa fortsatta investeringar i vårt innehållserbjudande. Dessa förändringar har tillfälligt ökat churn (kundavhopp; reds anmärkning)", skriver Viaplay-chefen.  

En av åtgärderna bolaget kommer att fokusera på är att försöka hindra delade konton, ett fenomen som Viaplay-chefen betecknar som “betydande utmaning för branschen”.

“Vi estimerar att ungefär en tredjedel av premiumabonnenterna har delat sina kontouppgifter för deras Viaplay-abonnemang. Detta är inte hållbart”, skriver han i sitt vd-ord.

Bolaget håller på att begränsa antalet strömmar när det gäller direktsändningar och bolaget planerar “mer omfattande initiativ” på det här området under sommaren. 

“Vi arbetar också aktivt med våra branschkollegor för att bekämpa pirattjänster, men där behövs mer stöd från politiker och myndigheter för att förhindra och övervaka alla former av olaglig distribution av innehåll”. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer