Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Skarp kritik mot Caia i sociala medier: “Framhäver ätstörningar”

Artikel bild
Caias samarbete med Mentos får kritik i sociala medier och av experter. Foto: Caia/TT

Bianca Ingrossos Caia har plockat ner Tiktok-video, efter granskning.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Under förra veckan släppte Caia ett, kanske något oväntat samarbete, med godismärket Mentos. I lanseringen ingick fyra olika läppglans som hade doft av Mentos.

Nu har bolaget mött kritik i sociala medier för kampanjen, vilket branschtidningen Resumé rapporterar om, efter att Bloggbevakning tagit upp nyheten på sin Instagram. Caia anklagas bland annat för att främja ätstörningsproblematik då de kallar läppglansen för “girl dinner” i videos på Tiktok. Ett begrepp som just nu trendar på plattformen.

“Smaklöst”, “på en ny nivå” och “tappat det helt” är några av kommentarerna från följare.

Bianca Ingrosso, influencer och delägare i Caia, har flera gånger pratat öppet om sin bulimi. Camilla Gervide på Bloggbevakning menar därför att inlägget på Tiktok är tondövt.

Resumé pratar även med sociala medier-experten Emma Blom som säger så här till tidningen:

“Jag tycker att det är en helhetsproblematik för Caia. I ”girl dinner”-fallet är det en ätstörd hashtag som framhäver att tjejer skulle äta konstiga middagar, primärt väldigt lite till middag. Det lyser igenom en okunskap om vad man signalerar.”

Caia har efter kritiken valt att plocka ner videon.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer