Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Så blir ert hållbarhetsfokus till en vinnande affärsstrategi

SwedbankHållbarhethållbarhetsstrategi

Elin Ljung, Nordic Capitel, Cecilia Blankens, Blankens, och Lizette Clasenius Kaj, Swedbank.

Hannah Runsten

Under ett webinar som Breakit höll tillsammans med Swedbank resonerade panelisterna om hur och varför ni bör ha hållbarhet som en kärna i verksamheten. ”Försök se möjligheten i att lyfta hållbarhet vid alla strategiska beslut”, säger Lizette Clasenius Kaj, sektorchef Retail & Healthcare på Swedbank.

Vi skriver 2024 i kalendern och företag i hela EU måste numera lyda under de nya direktiven kring hållbarhetsredovisning (Corporate Sustainability Reporting Directive eller CSRD). Men i stället för att sucka djupt och se riktlinjerna som ett nödvändigt ont – se möjligheterna.

Företag med ett tydligt fokus på hållbarhet minskar i regel kostnaderna, ökar sin konkurrenskraft och öppnar upp för nya affärsmöjligheter – samtidigt som verksamheten hjälper oss alla genom att miljö- och samhällspåverkan blir mer positiv.

Men kan alla bolag ha ett hållbarhetsperspektiv oavsett bransch? Och hur tar man de första stegen mot att bli mer hållbara? Det är några av frågorna som stöttes och blöttes under Swedbanks och Breakits webinar ”Hållbarhet som affärsstrategi”.

Att det finns en tydlig koppling mellan hållbarhetsarbete och lönsamhet är uppenbart för paneldeltagaren Elin Ljung, kommunikations- och hållbarhetschef på investeringsbolaget Nordic Capital.

”De globala målen som är satta av 197 länder sedan tio år tillbaka möjliggör affärsmöjligheter. Att hitta bolag med affärsmodeller som möter de globala utmaningarna och löser dem är en tillväxtfaktor i sig för Nordic Capital som investerare. Genom att hitta dem och skala upp dem så att de når fler människor får bolaget en värdeutveckling som drivs av den underliggande tillväxten.” 

Båda typerna av investeringar ger en god avkastning om man fokuserar på rätt saker

”En annan koppling är att investera i förvandlingen av ett bolag. Kärnverksamheten kanske inte löser ett problem, men bolaget kan ändå ha en stor påverkan både socialt och klimatmässigt. Där kan man jobba med saker som produktivitet, engagemang, klimatavtryck och mänskliga rättigheter i leverantörskedjan. Båda typerna av investeringar ger en god avkastning om man fokuserar på rätt saker”, säger hon.

Cecilia Blankens, vars skoföretag Blankens sedan start har haft stort fokus på just hållbarhet, upptäckte redan för tio år sedan den positiva effekten:

”Vårt ansvarstagande och fokus på hållbarhet gav oss en merberättelse, utöver att vi säljer en sko. Hur den är gjord, hur vi har tänkt kring materialval och design. Vårt hållbarhetsfokus lät oss komma igenom bruset. Sedan är lyx- och livsstilsprodukten skor egentligen inte hållbara, så för oss har det varit en komplex fråga. Vi har landat i att lösningen inte är att alla ska leva ett asketiskt liv, utan att en produkt i stället ska förbättras aktivt vad man än jobbar med.”

I dag kommunicerar Blankens med kunderna kring frågor som returhantering, varför frakt och returer kostar extra, samt att skolädret kommer från vildsvin som annars bara skulle kastas bort. 

”Är man tydlig i kommunikationen och kombinerar den sortens information med filmer från produktionen så fattar kunderna vad de köper och känner en stolthet i det. Det tycker jag är härligt.”

En sport, där man hela tiden kan bli bättre

I och med de nya direktiven har Blankens, som ännu bara omsätter 20 miljoner, märkt av en hel del extraarbete.

”Vi har börjat med förpackningsrapportering, sedan behöver vi anpassa oss mot större samarbetspartners i vår rapportering. Det här är bara början, och ärligt talat kan det ibland kännas överväldigande, men i grund och botten är det något väldigt positivt och att vi får vara med och göra det här känns som en seger."

Hon belyser också vikten av att inte försöka göra allt på rätt sätt direkt, utan istället ställa om i sin takt.

”Ibland funkar det inte att göra saker på hållbara sätt. Vinterskor går inte att tillverka på samma sätt som våra andra skor. Men varje år tar vi kliv framåt mot en ny produkt. Om man bara ser på allt vi inte lyckas med kan det bli en övermäktig tanke. I stället får vi fokusera på de steg vi tar och att det sker något konkret varje år. Man kommer aldrig att gå i mål med det här arbetet, så vi ser det som en kul uppgift. En sport, där man hela tiden kan bli bättre.”

De kunder som blir ledande i transformationen är också bolagen som kommer ha bäst tillgång till kapital

Lizette Clasenius Kaj på Swedbank ser hur hållbarhet blir en allt viktigare faktor för bolag som i framtiden vill vara attraktiva för både kunder och investerare.

”Vi genomför en ESG-analys av alla motparter i samband med kreditgivning. Dessutom efterfrågar vi konkreta planer på hur man tänker ställa om verksamheten. De kunder som blir ledande i transformationen är också bolagen som kommer ha bäst tillgång till kapital. I dag är det mer ‘nice to have’, med en liten uppsida. Men om några år är jag övertygad om att det är ‘need to have’ för att få finansiering”, säger hon.

Dags att ta ditt bolag i en mer lönsam och hållbar riktning? Här får du tipsen och guidningen du behöver för att lyckas!

Risken för bolagen som inte driver på omställningen internt är stor.

”Ytterst så kommer de inte ha någon efterfrågan på produkterna de säljer, givet att andra företag och leverantörer inte vill köpa något som inte har den hållbarhetsklassning de förväntar sig.” 

Att skifta till ett hållbarhetsfokus är en ledarskapsfråga

Men hur kan företag som inte har hållbarhet kopplad till kärnverksamheten egentligen driva på en hållbar omställning, enligt panelen?

”Det finns jättemånga delar som alla bolag kan påverka, allt från hur bolaget styrs, till cybersäkerhet och datahantering, till en visselblåsarpolicy för att adressera oetiskt beteende. Utifrån humankapitalet finns det allt fler krav på att jobba med jämställdhet, sjukfrånvaro och psykisk hälsa, och klimatfrågan är viktig för oss alla att adressera. Som bolag bör man fokusera på de viktigaste frågorna och sedan driva dem, då de kan ha störst påverkan både på affären och bolagets värde”, säger Elin Ljung.

Här kan du läsa mer om hållbart företagande och hur Swedbank kan hjälpa dig och ditt bolag att bli mer både hållbart och lönsamt.

Lizette Clasenius Kaj lyfter vikten av att se hållbarheten ur ett holistiskt affärsperspektiv. 

”Att skifta till ett hållbarhetsfokus är en ledarskapsfråga. Där måste man försöka se möjligheterna som finns i att utveckla verksamheten och lyfta hållbarhet i alla strategiska beslut som görs. Gör hemläxan och räkna på vad som krävs för att börja omställningen. Var kommer det att flytta er, och vad är alternativet om ni inte ställer om verksamheten nu? Om hela strategin genomsyras av hållbarhet kommer det att spridas genom organisationen och på det sättet ge en hävstång.” 

Se hela Breakit och Swedbanks webinar på temat "Hållbarhet som affärsstrategi" här.

Läs mer