Den kanadensiska e-handelstjänsten Shopify har börjat ranka sina anställda efter ett siffersystem. Metoden ska förenkla lönesättningen och i förlängningen kapa kostnaderna för bolaget. Det betyder att en 34:a som höjer sig till en 38:a (rankingen går från 1 till 50) kan bli aktuell för en löneförhöjning. Stannar man kvar på en 45:a så blir det inget mer i lönekuvertet. Det låter enkelt, om inget annat.
Men anställda verkar tycka att metoden gör att medarbetare på samma nivå konkurrerar med varandra, skriver The Information. Och att det hela utgör ännu ett stressmoment när nedskärningarna hänger i luften i techbranschen i stort.
Shopifys vd Tobias Lütke har redan medgett att bolaget “överanställde” under pandemin – då bolaget växte i omfång från cirka 5.000 till 11.600 i slutet av 2022. Bolaget har i flera omgångar sagt upp personal sedan dess.
Shopify är inte ensamma om att ha ändrat sin inställning till personalens prestationer samtidigt som det gör mer riktade nedskärningar. Meta har till exempel höjt nivån för vad man anser är en högpresterande medarbetare. Google ska ha sagt till cheferna att de inte tillräckligt ofta ger omdömet ”underpresterar”.
I ett uttalande från en talesperson från Shopify är det tydligt att det finns en ny strategi.
”Vi sparkar ner karriärsstegen och bryter cykeln där passionerade medarbetare tvingas in i chefstjänster som de kanske inte ens vill ha bara för att avancera i karriären.”
För fem år sedan kunde Breakit berätta att den svenska startupen Tictail köptes upp av Shopify. Tictail grundades 2011 av Carl Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Jernström och var under en period en av Sveriges mest omtalade startups. Alla förutom Birk Jernström har idag ledande positioner på Shopify. Birk Jernström driver den egna startupen Polar sedan 2022.
I slutet av 2022 hade Shopifys svenska bolag 51 anställda.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.