Sök ikon

Sophia Bendz och Atomico växlar upp satsningen på svensk tech

Artikel bild
Sofia Bendz och Mattias Ljungman. Foto: Sara Lindh.

Atomico har öppnat en fond med målet 6,2 miljarder kronor. Nu firar riskkapitalbolaget tio år - med att öka investeringarna i svenska startups.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

I början av året värvades Sofia Bendz till Atomico. Hon är affärsängel och styrelseproffs med en bakgrund som toppchef på musikbolaget Spotify. Stockholm kommer att vara hennes bas och uppgiften går bland annat ut på att träffa så många entreprenörer och folk inom startup-världen som möjligt.

“Vi vill ha ett finger med i spelet där det händer så att vi kan hitta nästa stora bolag och de människor som vi tror på. Vill man komma i kontakt är det enklast att dra ett mejl eller pinga mig på Twitter”, säger Sofia Bendz.

Hon kommer även att stötta Atomicos portföljbolag med sina specialområden – PR, kommunikation, varumärkesstrategi och storytelling.

“Jag var involverad i många av Spotifys internationella lanseringar och det är jättekul att få fortsätta vara med i ‘heat of the moment’. Skillnaden är att jag inte behöver jobba 24/7 med en och samma grej i flera år nu”.

Atomico som grundades av Niklas Zennström och Mattias Ljungman har funnits i tio år. Den här veckan är inte Sofia Bendz ensam på plats i Stockholm. Delar av teamet har rest hit för att delta i bland annat den amerikanska affärssajten Techcrunchs pitch-panel, träffa startup-bolag på SUP46 och delta i techfestivalen Symposium.

Vi får en pratstund innan de ska kliva upp på SUP46:s scen.

“Det känns som Stockholm har extremt bra förutsättningar för att folk ska bygga bra bolag och vi träffar alla vi tycker är intressanta. Vi känner att Sverige är en viktig marknad som vi vill ha stenhård koll på”, säger Mattias Ljungman (Läs också en längre intervju med honom här).

Några av Atomicos största investeringar är de finska spelbolagen Rovio och Supercell med spelsuccéer som Angry Birds och Cash of Clans. Bolaget investerade också tidigt i Climate Corp, som är inriktat mot jordbruksmarknaden. Det bolaget såldes 2013 till Monsanto för 930 miljoner dollar.

I Sverige har Atomico investerat i bland annat i Wrapp, Klarna, Truecaller och nu senast i Malmö-startupen Mapillary.

Atomico har kapacitet att investera upp till 25 miljoner dollar i ett bolag. I början av året öppnade bolaget en helt ny fond för att ta in 6,2 miljarder kronor.

Hur mycket av det kapitalet kommer att riktas mot Sverige och Norden?

“Vi bestämmer ingen sådan fördelning på förhand utan det handlar om helt om bolagen. Vi kommer säkert lägga mer pengar i Norden än andra marknader. Även om Sverige är litet så är antalet bra och starka bolag som går igenom tillväxtfasen, hög”, förklarar Mattias Ljungman och Sophia Bendz.

Känner ni någon konkurrens från till exempel EQT Ventures?
“Att en till aktör kommer in är bara positivt. Vi tycker om EQT och vill gärna jobba tillsammans med dem, vi ser dem som en bra partner för oss”.

Men det finns ju trots allt ett begränsat antal duktiga entreprenörer och bolag?
“Absolut, men problemet ligger mer på kapitalsidan snarare än bra entreprenörer. Vi är underkapitaliserade i Europa, i USA finns 14 gånger mer kapital när det kommer till B-rundor och uppåt”.

Det pratas om att det inte längre räcker med tillväxt utan bolaget behöver även en bevisad intäktsmodell. Hur ser ni på det?

“Jag tror det är en större problematik i USA och Kina medan entreprenörer i Europa är medvetna om att det krävs en affärsmodell. Och ja, vi investerar fortfarande i bolag även om det inte finns en påkopplad monetariseringsmodell från start”.

Varför har svenska entreprenörer blivit så framgångsrika?

"Svenskar tänker globalt från dag ett. Vi har en fantastisk entreprenörskultur, en stark känsla för design och produkt, vi har ett starkt utbildningssystem, starka språkkunskaper och förmågan att anpassa affärer till väldigt olika kulturer".

Hur fångar man ert intresse?

"Vi intresserar oss för ambitiösa bolag som tar sig an riktiga och stora problem. Vi investerar i ett skede när produkten är perfekt och bolaget står redo att skala upp affären. Då behöver de också experter inom olika domäner och det är därför vi nu har utökat vårt team till att också omfatta entreprenörer och ledande personer som har varit med på att växa väldigt framgångsrika bolag så som Google, Facebook, Uber och Spotify".

Hur upptäcker ni ett potentiellt unicorn (bolag värderat till mint 1 miljard dollar)?

"Vi letar efter bolag med fantastiska team, som är datadrivna när de löser komplexa problem på stora marknader och som gör exceptionella saker".

Vilka sektorer ser ni som intressanta just nu?

"Internetbaserade konsumentbolag och entreprenörsbolag som utmanar stora globala sektorer. Som team har vi kompetenser som sträcker sig över flera sektorer men är särskilt attraherade av bolag inom fintech, e-hälsa och marknader som kan ha användning av verktyg som AI (artificiell intelligens), machine learning och big data för att ta sig an komplexa problem".

Läs mer