När Europa låg i ruiner efter andra världskriget 1945 drog Röhnisch igång sin verksamhet. För ett par år sedan ville bolaget, som ägs av Creades, öka takten och satte upp ett mål om att tredubbla omsättningen fram till 2025. Det skulle innebära en omsättning långt över en halv miljard.
Sedan dess har såklart mycket hänt. Bland annat har räntorna rusat i höjden, inflationen har stigit kraftigt och vi har fått krig mitt i Europa.
Kanske bland annat på grund av detta ser Röhnisch ut att vara långt ifrån målet. Bolaget, som är känt för sina outdoor-kläder, halkade förra året under 200 miljoner i omsättning och landade 196 miljoner kronor. Det är ner jämfört med nästan 220 miljoner kronor under 2022. Förlusten ökade också från 2,6 miljoner kronor till 14,7 miljoner kronor.
“Resultatet för 2023 blev svagare än förväntat, inte minst utifrån en utmanande omvärld”, skriver bolaget i bokslutet.
“Marknadsläget har gjort att bolagen drabbats av stora kundförluster trots en åtstramad kreditpolicy”.
Röhnisch lyfter också fram att tillväxten i e-handeln var “försiktig” och att hållbarhetsarbetet inom företaget nu innebär att 87 procent av den totala kollektionen består av återvunna eller ekologiska material.
Förra året tog också Jenny Hansell, tidigare vd på löshårsbolaget Rapunzel of Sweden över som vd på bolaget.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.