Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Duon påstod att de sålde ”från en tjej till en annan” – omsätter över 120 miljoner på snyggt proteinpulver

Artikel bild
”Vi skulle göra en så snygg förpackning att den skulle få stå bredvid moccamastern i köket”, säger Protein.se:s vd Albert Vllasa. Foto: Skärmdump/press

Protein.se var ett av bolagen som granskades i Breakits knäck om femwashing. De marknadsförde sig med girlpower och fyra kvinnonamn som ägare – men sanningen var att bolaget var 100-procentigt ägt av män.

Nu har de senaste siffrorna släppts från bolaget som vill göra ett så snyggt proteinpulver att det förtjänar att stå framme ”bredvid Moccamastern”.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Albert Vllasa och Anton Perlkvist har som affärsidé att sälja proteinpulver i snygga förpackningar till kvinnor. Förra året omsatte deras Malmöbaserade e-handlare Protein.se 125 miljoner kronor, en ökning med nästan 20 miljoner. Det skriver DI Digital

”Vi skulle göra en så snygg förpackning att den skulle få stå bredvid moccamastern i köket”, säger bolagets vd Albert Vllasa.

Grundaren berättar för DI att de efter åtta år i branschen har 600.000 kunder i hela Europa och att nästan alla, 95 procent, är kvinnor. 

Resultat förra året blev en vinst på 2,7 miljoner kronor. Det var också en ökning från året innan då resultatet landade på strax över 300.000 kronor i vinst.

Girlpower?

Namnet Protein.se kanske känns bekant även för de som inte brukar protein i pulverform. Bolaget är nämligen också känt från Breakits stora femwashing-granskning för ett par år sedan. Detta med anledningen att de använde girlpower-estetik och  “från en tjej till en annan” i sin marknadsföring – trots att grundarna var män. 

Det fanns också fyra kvinnonamn som stod som ägare på hemsidan, Lisbeth, Hanna, Jasmin och Zelda, men det var bara namn på ägarbolag som till 100 procent ägdes av män.

Protein.se ägs till över 50 procent av grundarduon men har även ägare i Norge och Danmark. Bolaget har inte tagit in riskkapital sedan 2018. 

När Breakit då sökte kontakt med grundarna ville de inte svara på kritiken utan hänvisade till att de var medieskygga och aldrig hade gett några intervjuer. 

“Vi har flera gånger tidigare nekat förfrågningar. Det intresserar inte oss”.

”Missförstånd”

Då skrev Anton Perlkvist att bolaget hade kunnat vara ännu större om de också sålde till killar, men att deras fokus är att stärka kvinnor och att de därför valt bort det. 

“Vi tror att det är starka kvinnor som är framtiden. Tjejer som vågar säga ifrån och tjejer som vågar göra världen bättre”.

I samband med Breakits publicering 2021 var Protein.se:s bästsäljare ett tillskott för viktminskning. 

Idag säger Albert Vllasa till DI att det handlade om missförstånd:

”Budskapet i marknadsföringen var att om en kund skriver till oss, så kommer de få prata med någon av våra kvinnliga medarbetare. Det är beklagligt att det inte var tydligt från vår sida”, säger han till DI.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer