Den svenska spelsuccén Geoguessr låter användarna testa sina geografikunskaper i olika spellägen. Antingen mot sig själva eller i direkt tävling med andra spelare. Spelet var länge ett hobbyprojekt för grundarna Anton Wallén, Daniel Antell och Erland Ranvinge. Men när Google 2019 gjorde förändringar i villkoren för sin karttjänst Maps, tvingades skaparna att börja ta betalt för sitt spel.
Sedan dess har intäkterna rusat och de tre grundarna arbetar idag heltid med Geoguessr – tillsammans med 60 medarbetare.
Samtidigt står skaparna inför ständiga förändringar och en framväxande dedikerad spelarbas med höga krav på produkten. Dessutom har det vid sidan om spelets ökande popularitet även vuxit fram en helt ny esport – och i år avgörs VM i Geoguessr i anrika Blå hallen i Stockholm.
Spelare från hela världen flygs in av Geoguessr. Där kommer de att placeras ut någonstans i världen för att så snabbt som möjligt ta reda på var de befinner sig. Den som kommer närmast vinner. I den totala prispotten under turneringen finns en dryg miljon kronor att tävla om.
“När vi var på Space förra året så tror jag att vi spenderade runt 5 miljoner kronor totalt på tävlingen. I år blir det lite mer eftersom det är fler tävlingar. Men vi såg att det flög bra, vi fick bra publicitet och många tittare. Så vi testar att skruva upp det lite till i år med regionala deltävlingar”, säger Daniel Antell.
Han avslöjar att den organiserade tävlingen inte var någon planerad satsning från grundarna. Det växte fram bland spelarna och det första inofficiella vm:et anordnades också av en spelare – innan Geoguessr fick frågan om att själva vara med på ett hörn.
“Vi insåg att vi ville vara med och anordna just VM eftersom att det var viktigt för oss att det representerar vad vi byggt och står för.”
Som mest tittade 71.000 personer på förra årets tävling, på samma gång.
Den lyckade satsningen har också visat sig i spelets utveckling. De tävlingsinriktade spellägena har exempelvis utvecklats för att passa det nya tävlingsformatet som antogs till tävlingen.
Under tiden som Geoguessr gjort en oväntad satsning på esport så har bolaget fortsatt växa.
Omsättningen ökade förra året till 236 miljoner kronor med ett resultat före skatt på 117 miljoner kronor. Det kan jämföras med omsättningen på 200 miljoner kronor 2022 vilket i sig var en kraftig tillväxt från 2021 då omsättningen var 116 miljoner kronor.
“Vi är nöjda med fjolåret även om vi hade högre ambitioner. Vi hade hoppats på att vissa initiativ hade gett lite bättre utfall. Den stora utmaningen ligger i att skapa attraktiva erbjudanden på olika plattformar, det skiljer sig väldigt mycket i hur man spelar på stor och liten skärm i dator och mobil”, säger Daniel Antell.
Den stora finalen i årets världsmästerskap i Geoguessr avgörs i september. Innan dess ska alla regionala kval och finaler avgöras och den här helgen har Europas bästa spelare samlats i södra Stockholm för att göra upp om några av platserna.
Spelare som Blinky från Frankrike, fjolårsvinnaren Consus från Nederländerna och svenska Crookst är där för att göra upp om en av de 24 platserna i finalen.
Att esporten är ung och prispengarna inte är enorma ännu märks bland deltagarna som hänger tillsammans i några soffor tillsammans kollar på varje match. Stämningen är avslappnad – åtminstone tills det är dags att kliva in i tävlingsstudion.
Skillnaden mellan vinst och förlust kan hänga på några meter längs en grusväg i Brasilien.
LÄS MER: Så ser esporten i Sverige ut 2023: Namnen, siffrorna och mängder av analyser
För Daniel Antell är den tävlingsinriktade esportsdelen av Geoguessr något av en positiv överraskning. Men det är också bara ett av spelets olika målgrupper och när grundarna blickar framåt hoppas de kunna göra många olika typer av spelare nöjda.
“Vi har egentligen fyra ganska tydliga målgrupper, den typiska gamern som spelat tävlingsfokuserat i webbläsaren och casual gamer som spelar för att döda tid och lära sig saker. Sedan finns det dem som skapar innehåll och gör egna kartor och streamers som använder spelet för att skapa underhållning.”
Finns det svårigheter med att lyckas nå alla målgrupper?
“Ett tag hade vi kanske en lite naiv syn på hur mycket det gick att förenkla spelet i mobilen. Det finns något i själva tävlandet i spelet som fungerar väldigt bra. Sen vill vi bredda så mycket som möjligt. Vi tror att vi kan göra det ännu lite enklare för en större målgrupp.”
När Breakits reporter lämnar studion i ett industriområde i Segeltorp har fjolårsvinnaren Consus precis vunnit sin match mot serben Alok. På tunnelbanan gör han sedan några tusen tittare sällskap online för att följa framväxten av den helt nya esporten.
Geoguessr grundades redan 2013 och har idag över 70 miljoner registrerade användare. Exakt hur många av användarna som betalar en månadsprenumeration vill Daniel Antell inte avslöja.
Bolaget har inte tagit in några pengar från riskkapitalbolag eller andra stora instutitionella investerare. På ägarlistan finns däremot tunga namn som H&M-ordföranden Karl-Johan Persson, Pricerunner-grundaren Nicklas Storåkers, bankveteranen Anna Storåkers, King-grundaren Sebastian Knutsson, finansmannen David Frykman och Spotifys-chefen Alex Norström.