Sök

Jättefonden investerade – nu använder världsstjärnan svenskarnas tjänst Fibbl

Fibblehandel

Henrik Arlestig och Johan Bertilsson, grundare Fibbl. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den populära Youtubern Marquees Brownlee har redan släppt skor där Fibbl varit inblandade. Den här gången är det Nicki Minaj som bolaget får samarbeta med.

Duon Henrik Arlestig och Johan Bertilsson siktar på att bygga “världens största databas för 3D-modeller” med startupen Fibbl. Genom tekniken kan varumärken producera olika typer av interaktiva produktbilder mycket billigare än tidigare, samtidigt som kunderna ska få möjligheten att lära känna produkten bättre innan köpet och på så vis även minska returerna. Det är lite som att klämma och känna på produkten, fast helt digitalt.

En vinst för både producent, kund och miljö, menar vd:n Henrik Arlestig när Breakit når honom.

Nu har bolaget landat ett nytt prestigefyllt samarbete. Superstjärnan Nicki Minaj släpper elva sneakers tillsammans med Løci och bakom hela lanseringen ligger Fibbls teknik. 

Hur mycket spiller en sån här lansering över på er?

“Vi har fått Marques Brownlee, Nicki Minaj och även signat en OS-medaljör som går live i slutet på april. När Marques Brownlee (känd youtuber Breakits .anm.) lanserade sina sneakers sa han att det var hans favoritdel i allting, att man kunde prova att ha dem på sig digitalt. Men jag vill ändå säga att det återstår att se hur spridningen blir”, säger Henrik Arlestig.

Sedan Fibbl tog in 47 miljoner kronor i september, där bland annat Industrifonden investerade, ska de återkommande intäkterna ha ökat kraftigt. Men exakt hur 2023 slutade vill grundaren inte avslöja innan bokslutet är klart.

“Det var i samband med att rundan stängde som vi började bygga säljorganisation och bearbeta marknaden. Så det är egentligen nu som vi börjat med kommersialiseringen på allvar”, fortsätter vd:n.

Målet för 2024 är att kunna nå break-even samtidigt som grundarna har siktet inställt på att ta in en a-runda för att kunna öka takten ytterligare.

Strategin framåt är tydlig.

“Det är en stor del av vår strategi att ta unga och hungriga bolag som vill framåt och som kan visa upp tekniken. De kan visa världen hur man kan göra den bästa demonstrationen och visa vad den skapar. Efter det kan vi få uppmärksamheten från de största bolagen”, säger Henrik Arlestig.

Idag har Fibbl kunder i länder som Brasilien, Frankrike, Tyskland, Norden och snart väntar en lansering i USA. Under 2022 omsatte Fibbl 0,6 miljoner kronor med ett resultat på minus 14 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer