Sök

Napper vill få barn att somna snabbare – backas av tungviktare: “Enorm potential”

NapperFöräldraledighetAI

Teamet bakom Napper. Clarence von Rosen, Espen Janson, Charlotte Jones och Viktor Lindberg. Foto: Press/Istockphoto/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Svårt att få de allra minsta att somna? Det vill grundarna av Napper ändra på – med en AI-baserad sömncoach för småbarnsföräldrar.

Nu växer uppstickaren som har backats med miljoner av tech-profiler som Mattias Miksche och Johannes Schildt.

“Vi går mot att omsätta 50 miljoner kronor i år och det kommer inte att vara något problem att förbli lönsamma med god marginal”, säger medgrundaren Espen Janson i en intervju med Breakit.

Om du är förälder vet du sannolikt hur prövad man kan känna sig när barnen inte vill sova. Om du inte har barn så har du säkert hört en vän eller kollega beklaga sig över nattningar som är så långa att de aldrig tycks ta slut. 

Just den här problematiken fick Espen Janson uppleva tidigt under sin föräldraledighet, när han försökte få sin ettåriga dotter att somna. Oavsett hur mycket han vaggade den lilla i sin famn förblev hon vaken. Samma sak upprepade sig dag efter dag. Frustrationen växte. 

“Det var jättejobbigt. Läggningarna var långa och hon vaknade väldigt lätt. Som förälder älskar man att vara med sina barn, men när man är föräldraledig så är den enda stunden du kan göra något annat än att fokusera på barnen just den tiden när de sover”, säger Espen Janson till Breakit.

Han började att leta efter olika lösningar, och testade att låta dottern följa sömnscheman han hittade online. Men det visade sig snabbt vara förgäves.

“Jag förstod att det måste finnas ett bättre sätt, där schemat anpassas efter barnet och inte tvärtom.”

Tillsammans med vännen Viktor Lindberg, som själv var på väg att bli pappa, och den tidigare studiekamraten Clarence von Rosen, började de bygga ett verktyg anpassat efter barnets sömncykel. Kort därefter, 2019, såg bolaget Napper dagens ljus. Grundartrion har skapat en AI-baserad sömncoach för småbarnsföräldrar. Enkelt förklarat hjälper företagets app användare att förstå barnets sömnmönster och tar fram ett skräddarsytt sömnschema.

“Syftet är att hjälpa föräldrar med småbarn få en enklare vardag.”

Till en början utvecklade de tre grundarna appen på Handelshögskolans SSE Business Lab, och byggde bolaget själva. Idag har det växt till närmare 10 anställda.

Hur har ni finansierat verksamheten?

“Vi har tagit in ett par miljoner kronor i två omgångar”, säger Espen Janson. 

Bland investerarna finns tunga profiler som Stardoll-grundaren Mattias Miksche och Johannes Schildt som har grundat nätläkaren Kry. Även riskkapitalbolagen Accel och VNV Global har gått in med pengar i Napper. Grundarna står dock fortfarande för det största ägandet av bolaget: drygt 80 procent. 

“Vi har ett jättefint cap table som vi är väldigt stolta över. De som har investerat har även varit otroligt hjälpsamma med mycket. Så det känns väldigt skönt att ha det stödet och den expertisen”, säger Espen Janson.

2022, tre år efter att bolaget grundades, omsatte Napper 1,8 miljoner kronor med ett resultat på 0,7 miljoner kronor. 2023 ökade omsättningen till 16,8 miljoner kronor med ett resultat på 3,4 miljoner kronor. Ribban för i år är betydligt högre. 

“Vi fortsätter växa väldigt snabbt. Vi går mot att omsätta 50 miljoner kronor i år och det kommer inte att vara något problem att förbli lönsamma med god marginal.”

Affärsmodellen går ut på att användarna betalar för en premiummodell i appen.

“I Norge använder nästan en fjärdedel av alla familjer som har barn från noll till 18 månader vår app. Vi har nästan lika stor marknadsandel i Sverige och vi växer samtidigt i Tyskland”, säger Espen Janson. 

Förutom ovanstående är appen även stor i Schweiz, Österrike och Brasilien, enligt grundaren. 

“Vi har även rätt mycket trafik i övriga Europa samt Latinamerika och en liten marknadsandel i USA, Storbritannien och de andra anglosaxiska länderna”, säger Espen Janson. 

Enligt grundaren har appen i dagsläget ungefär 80.000 dagliga aktiva användare, varav majoriteten även är betalande kunder. 

Vad tänker du om konkurrensen bland appar som riktar in sig på föräldraskap? Behövs alla?

“Något vi har märkt när det kommer till föräldraskap är att det finns ett behov för att använda flera olika appar, för olika ändamål. Tittar vi på sociala medier som Tiktok, Instagram och Facebook så konkurrerar de apparna om användarens tid. Det gör inte vi. Vi och andra aktörer som tar fram den här typen av lösningar vill underlätta för föräldrar, inte slåss om deras skärmtid”, säger Espen Janson.

Så ni räds inte konkurrensen?

“Just i vår nisch – sömn – var vi nog lite av pionjärer. När vi startade så hade vi bara en konkurrent som gjorde exakt samma sak, en aktör i USA. Men det bolaget fokuserade på den amerikanska marknaden, vilket gjorde att vi kunde växa och bygga produkt på andra marknader.”

“Det sker en enorm digitalisering av föräldraskapet nu, för det är först nu som iPhone-generationen som växt upp med och är vana vid appar börjar få barn. Så beteendet och vanan av att ha verktyget i mobilen till mångt och mycket är etablerat bland den här gruppen. Så det finns en enorm potential på marknaden. Men det är klart att vi håller koll på nya konkurrenter som dyker upp och vi följer dem nog, med en sund dos av paranoia”, säger Espen Janson.

Vilka är era största utmaningar just nu? 

“Att hålla en bra balans mellan tillväxt och lönsamhet, och att inte gå för långt åt det ena eller andra hållet. Vi vill vara lönsamma hela tiden men också växa på ett så bra sätt som möjligt. Det kräver en balans, så att man inte riskerar att växa på ett oansvarigt sätt.”

Hur stora ska ni bli?  

“Föräldraskap är en gigantisk marknad, så på lång sikt är möjligheterna nästan obegränsade för att skapa verktyg som stärker relationen mellan föräldrar och barn, och underlättar deras vardag. Vi har bara skrapat på ytan än så länge och det är endast inom sömn-segmentet. Så jag ser väldigt ljust på framtiden, på både kort och lång sikt”, säger Espen Janson.

Läs mer: Techprofilerna öppnar upp – så får de karriären att gå ihop med livet som småbarnsföräldrar

Läs mer