Vi journalister ligger i farozonen, reklamare kan också bli av med jobbet och nu är det musikers tur att bli ersatta.
I går lanserades nämligen tjänsten Udio, som säger sig kunna skapa en låt på bara 40 sekunder.
Bolaget grundades av tidigare forskare på Google Deepmind och har fått in pengar från riskkapitaljätten Andreesen Horowitz, Mike Krueger, medgrundare på Instagram och artister som Will.I.AM och Common.
"Det finns inget tillgängligt som kommer i närheten av användarvänligheten, röstkvaliteten och musikaliteten som vi har uppnått med Udio", säger David Ding, vd för Udio och en av företagets grundare, tillsammans med Conor Durkan, Charlie Nash, Yaroslav Ganin och Andrew Sanchez.
Tjänsten fungerar ungefär som ett ChatGPT för musik. Du skriver vilken typ av musik du vill ha, vad den ska handla om och hur den ska låta. Inom en minut spottar tjänsten, som ännu bara finns i beta, ut en färdig låt.
Breakits reporter sajnade upp sig för att testa tjänsten.
Med prompten: "En klassisk hiphop-låt om nyhetssajten Breakit som är bäst på att bevaka den svenska techbranschen och det nya näringslivet" skapade tjänsten den här låten (på 40 sekunder) med texten:
Breakit e nyckeln, bevakar tekniken I en värld där startup är mer än en pik, uh De rapporterar, aldrig distraherad Svenska scener dekorerad, allt är checkat, aldri neglerat Framtiden är här, och Breakit den guidar
...och med samma prompt men med instruktionen "klubbig" fick vi denna:
För Breakit och tech, vi följer varje steg Ständigt i framkant, uppdaterad är vår grej Nyheterna som glöder, inblick som belöner Framtidens affärer, de vet vad vi begär Hatar att missa, när ni är på tå Känner pulsen, i varje ny slag.
På plattformen X har användaren “Doktorsjivago” delat med sig av Udio-skapad en svensk sommarlåt som vi tror kan bli en riktigt banger och förmodligen kan få Veronica Maggio att bli ordentligt orolig inför framtiden.
Lyssna in den här.
Om det här blir slutet för musik som vi känner det kan vi väl låta vara osagt men frågan är väl hur många som kan höra skillnad på äkta vara och AI-musik om ett par år?