Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

B.Salus vill lösa hemska sommarplågan – tar in cash och siktar globalt

Artikel bild
Jennifer Bonér, grundare av B.Salus. Foto: Press

Från Breakit till nystartade e-handeln B.Salus. Jennifer Bonér har på kort tid hittat sin egen entreprenörsresa och på kuppen bestämt sig för att lösa ett vanligt (och fruktansvärt) gissel på sommaren – lårskav.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

”Ja, vi är nya och det har bara varit jag och jag har precis fått barn…”

“Men det känns roligt och spännande.”

Slitgörat är inte det som utmärker sig i samtalet med Jennifer Bonér. Hon får det på något sätt att låta lätt. Marknadsföraren (som även för att vara helt transparenta jobbade på Breakit för några år sedan) identifierade ett känt och högst irriterande problem, kom på en lösning, startade B.Salus med egen e-handel och står nu inför en internationell lansering med planer på ett större sortiment. Från idé till tröskeln till världen har det bara gått två år för 28-åringen från Torsås. 

Idén kan kokas ner till skav. Lårskav för att vara mer exakt. De som vet, de vet. Det är när vädret tillåter bara ben som detta lätt kan uppstå. Lår gnids mot lår och friktionen och saltet från svettet gör att det blir skavsår som rent ut sagt gör fruktansvärt ont. 

Ett klassiskt kvinnligt problem kan man anta. Men då tror man fel. 

”Idén kom faktiskt från att jag pratade med en kille som hade lårskav, då var det helt nytt för mig. Det var mer känt att kvinnor hade det. Så jag grävde lite hos honom: Vad gjorde han åt problemet.”

Jennifer Bonér grävde vidare. Hon gjorde en marknadsundersökning och kartlade målgruppen. Sedan gick hon hem på sin kammare och började jobba på vad som skulle resultera i den första pumpsprejen med kroppspuder – utan talk eller irriterande parfym. 

”Jag kollade på alla produkter som finns och researchade ingredienser från folks hemmagjorda kuckelimuck och beställde hem en jäkla massa grejer och testade mig fram.”

Tidigt i processen med B.Salus kopplades en kemist från Läkemedelsverket in för att säkerställa att produkten som skapades klarade alla reglerna. 

Jägarbrand och infanterield

Nästa steg var att testa prototypen. 

”Syrrans kille jobbar i det militära och han fick testa produkten. Han hade erfarenhet med tanke på att han är van att gå långa marscher.”

Lårskav hamnade i ordboken 2018. Innan dess hette tillståndet jägarbrand eller infanterield, vilket det förvisso fortfarande också kallas. 

Från att ha klassats som manligt till kvinnligt till att helt uppenbarligen vara ett problem oavsett könstillhörighet. Nästa steg för Jennifer Bonér var att möta omvärlden. 

”På vinst och förlust pitchade jag till Kalmar Science Park och vann tävlingen Startup Challenge. Då tänkte jag ‘okej, då får jag väl göra det här’. Jag startade i augusti, då började den riktiga produktutvecklingen. Det tog ett år att undersöka marknaden ordentligt och ta fram produkten. Den var färdig juli 2023.” 

Enkelt steg ut i världen

Idag har Jennifer Bonér förutom en tre månader gammal bebis en investerare i Kick Capital, som gått in med 400.000 kronor, en medarbetare i bolaget och fortsatt stöd i Kalmar Science Park. Och målet är att ta klivet ut internationellt med B.Salus. 

“Produkten just nu är så pass enkel att internationalisera och vi kör ju en egen e-handel så det känns som att det är ett enkelt steg att ta med tanke på att vi redan är godkända i EU.”

B.Salus är nya och Jennifer Bonér vill inte göra några utfästelser om intäkterna för bolaget framöver. Men i den stora visionen kommer lårskavssprejen utökas med fler produkter. 

“Vi vill bli en one stop shop för skavprodukter. Det finns mer att utforska, bröstskav och armhåleskav”, säger entreprenören. 

För att nå ut med att det finns en ny lösning på lårskav på marknaden satsar Jennifer Bonér bland annat på influencer marketing. 

“Vi vill jobba mycket relaterbart. Det gäller att hitta en positiv ton utan att vara cringe.”

Ett annat snilledrag är att jobba med sökoptimering. Om det är något som garanterat står för dörren, när temperaturerna höjs och sommargarderoben plockas fram, är att sökningarna kommer att öka på “skav mellan låren, vad gör man?”

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer