The Birth Poster gör affischer med personaliserade babytryck i verklig skala. Svarta penseldrag föreställande en nyfödd bebis på runt 50 centimeter från hjässa till häl, med namn och födelsedatum på vit bakgrund.
Bolaget har varit lönsamt varje år i ett decennium. 2022 ökade vinsten till 5 miljoner kronor samtidigt som omsättningen backade till 38 miljoner kronor, ner från peaken 2020 på 50 miljoner kronor.
Nu har det senaste bokslutet kommit och det visar att omsättningen sjönk med ytterligare ett antal miljoner och landade på 34,4 miljoner kronor. Rörelsevinsten nära halverades till 2,7 miljoner kronor.
När Breakit pratade med Gustav Westman, som är grundare av bolaget med Evelina Westman, för ett år sedan ställde vi frågan om det kunde vara de lägre födelsetalen som tyngde omsättningen. Det föddes nämligen 10.000 färre barn 2022, en ganska stor procentuell förändring.
”Hur stor faktor det har på vår försäljning är svårt att säga”, sa grundaren då.
2023 var födelsetalen ännu lägre, åtminstone i Sverige. Man får gå tillbaka två decennier för att hitta en lägre födelsesiffra.
Tack och lov för The Birth Poster så utgör försäljningen i Sverige bara runt 20 procent av bolagets totala omsättning. Som marknad ligger Sverige i paritet med Australien.
I den färska rapporten beskriver The Birth Poster helt andra utmaningar: Krig, inflation och ökade räntor. Bolaget har för att bibehålla lönsamheten genomfört kostnadsbesparingar och effektiviseringar.
The Birth Poster har inte tagit in något riskkapital och hade i genomsnitt bara en anställd under 2023.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.