Den som inte scrollar runt i sociala medier när den här lite dötid är nog antingen väldigt disciplinerad, upptagen eller har bott under en sten de senaste 10-20 åren.
Men vi kan ju inte bara se bilder på våra vänners matanrättningar, influencers lyxiga semestrar eller den där avlägsna kompisens snoriga barn. Det finns ju även annonser i sociala medier och det verkar som de funkar ganska bra.
Enligt en undersökning från fintechbolaget Adyen som sköter betalningarna åt bland annat jättar som H&M, Elgiganten och SAS shoppade svenskarna för 17 miljarder kronor via sociala medier förra året.
Bolaget har intervjuat 1000 representativa konsumenter och 500 handlare i Sverige och undersökningen visar att var tredje svensk har handlat via sociala medier det senaste åren. Tre av fem av dem är kvinnor.
“Svenska handlare har sedan länge känt till värdet av att erbjuda sina kunder både fysiska- och online-butiker för att öka sina intäkter”, säger Tobias Lindh, vd för Norden och Baltikum på Adyen.
“Men nu ser vi att sociala medier växer fram som ett tredje ben i mixen för ökad lönsamhet. Sociala medier är inte bara värdefullt ur ett marknadsföringsperspektiv utan även som ett verktyg för ens checkout”.
Kanske inte helt oväntat är det unga som är mest pigga på att handla via sociala medier. Inom åldersspannet 16-29 har varannan svensk handlat en produkt de har hittat genom sitt sociala medie-flöde.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.