Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Nu lanserar Pensionera appen som ska få jättarna att svettas

Artikel bild
Alexander Pärleros, även känd som intervjuare i Framgångspodden. Foto. Press

Fintech-bolaget Pensionera lanserar sin tjänst som låter användarna byta fonder i ett pensionssparande - utan att ringa någon eller skicka in papper. Lösningen är den första i sitt slag i Sverige.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Av alla tröga kolosser i finansbranschen är pensionsbranschen kanske den allra trögaste. I början av förra året började dock saker och ting röra på sig, bland annat genom att de stora livbolagen (Skandia, SPP och så vidare) börja tillåta kunder att registrera sig digitalt.

Det kan i sig låta trivialt - men var är något av en revolution i branschen. Den gamla processen där användaren måste fylla i pappersblanketter och skicka på posten har, av förståeliga skäl, skapat en del hinder för folk som vill göra ändringar i sitt pensionssparande.

Det svenska techbolaget Pensionera har sedan grundandet för drygt två år sedan arbetat med att ta fram en lösning som ska göra hela processen digital. Nu är den tjänsten klar och lanseras som webbsajt och som Ios-app.

“Vi är de första som har löst hela flödet, digitalt hela vägen, med fonder och pensioner. Det är en stor grej i hela bankvärlden”, säger Alexander Pärleros, delägare i Pensionera.

Han köpte in sig i bolaget i vintras. Grundare bakom Pensionera är ett tidigare chefer på Schibsteds olika privatekonomisajter.

Tjänsten fungerar såhär:

Användaren registrerar sig hos Pensionera och loggar in med mobilt bank-id.

Pensionera hämtar information om varje individs pensionssparande från relevanta databaser.

Appen visualiserar för användaren hur mycket hen skulle spara i avgifter per år på att göra en viss förändring. Tanken är att blottlägga de höga avgifter som stora pensionsförvaltare tar ut av spararna.

Fintech-bolaget har fram tills nu arbetat med en testversion av produkten som har gjort det möjligt att jämföra fonder och sparformer digitalt - men det har inte gått att byta fonder.

Nu blir även det möjligt. Lösningen är den första i Sverige i sitt slag.

“Vi har sett att konverteringen är väldigt hög. Runt 23 procent av alla som testar att analysera sitt sparande hos oss väljer att bli betalande kunder. Det beror nog på att det är så stora belopp det handlar om. Om du ser att du kan spara 40.000 kronor per år tackar du inte nej”, säger Alexander Pärleros.

Pensionera har idag har 8.000 kunder, både privatpersoner och personer som har anslutits via en arbetsgivare. Bolaget tar inte ut provisioner när det drar in en ny kund åt ett fondbolag, vilket annars är standard i pensionsbranschen.

I stället tar bolaget ut en månadsavgift om 150 kronor per sparare - eller 299 kronor för premiumversionen som finns till för de som trots allt vill ha ett möte med en handläggare som extra rådgivning.

Alexander Pärleros säger att Pensionera planerar att lansera tjänsten i ytterligare ett land under första kvartalet 2017.

Innan dess ska bolaget öka takten vad gäller marknadsföring i Sverige.

“Vi kommer att köra en tv-kampanj, gå ut i ett gäng olika poddar och så blir det förstås en del Facebook-reklam och sökordsmarknadsföring. Vi har prövat allt det där i mindre skala för att få lite testdata. Nu skalar vi upp”, säger Alexander Pärleros.

Ni har 8000 kunder och priset är 150 kronor per person. Har ni 1,2 miljoner i omsättning per månad?
“Nej, så kan man inte riktigt räkna än. En hel del av kunderna befinner sig i en implementationsfas. Men framöver kommer man absolut att kunna göra den typen av beräkningar. Det blir en stabil affär som rullar på månad för månad”, säger Alexander Pärleros.

Fotnot för pensionsintresserade: Det går förstås redan idag att göra rätt smidiga ändringar i fondsparandet vad gäller PPM. Det är dock en mindre andel av pensionen. Pensionera riktar även in sig på att göra ändringar av tjänstepensionen och privat pensionssparande, vilket är betydligt krångligare.

Läs mer