Sök

Via hockeygrabbarnas omklädningsrum och Tiktok – så ska Prac utmana skönhetsmarknaden för män: "Ökar hela tiden"

Prace-handel

Prac-grundarna Kajsa Nilsson och Caroline Forsmark. Foto: Viktor Nilsson.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Kajsa Nilsson och Caroline Forsmark tyckte sig hitta ett hål i skönhetsmarknaden för män. 

Nu ökar Prac omsättningen – och är på jakt efter nytt kapital.

“Vi var redan från början inställda på att om vi ska kunna utmana stora etablerade aktörer så måste vi växa – och då krävs det resurser”, säger Kajsa Nilsson.

“Har det inte hänt någonting alls på den här marknaden?”

Caroline Forsmark stod som ett frågetecken i köket när hennes man kom hem med deodorant, tvål och shampoo till sonen som helt plötsligt börjat bli vuxen. 

Produkterna var samma gamla vanliga som hon sett män använda så långt tillbaka i tiden som hon kunde missas. 

"Dubbeldusch och Axe, med de där typiska dofterna för herrar.”

Kort därefter satt hon på tåget med kompisen Kajsa Nilsson. De båda kom snabbt överens om att det sannolikt fanns ett stort hål i marknaden. 

“Inom skönhet, hudvård och hygien för kvinnor utvecklas nya produkter och bolag hela tiden. För män har det hänt mycket inom grooming, med skäggprodukter, oljor och hudvård. Men bland produkter som killar använder varje dag har det inte hänt mycket, varken sett till dofter eller varumärkesmässigt. Det vill vi ändra på”, säger Caroline Forsmark när Breakit ringer upp.

Det dröjde inte längre från att vännerna fick idén till att starta bolaget tills världen verkade stanna helt. Coronapandemin slog till. 

“På min arbetsplats gick de ut med ett varsel, så jag fick en möjlighet att lämna”, säger Caroline Forsmark. 

Kajsa Nilsson tar vid. 

“Jag frilansade för en reklambyrå och jobbade mycket med event och mässor, men det försvann över en natt. Då satt vi helt plötsligt med massor av tid som man aldrig har annars.”

Duon bestämde sig och startade bolaget och varumärket Prac. 

Idag säljs produkterna genom den egna e-handeln samt hos återförsäljare som Ica, Lyko och Apoteket. 

2022, ett par år efter starten, omsatte företaget närmare 350.000 kronor, med ett minusresultat på 400.000 kronor. 2023 ökade omsättningen till knappt 2 miljoner kronor, medan minusresultatet blev större än året innan. En exakt siffra vill inte grundarna ge. 

“Det var helt enligt plan. Vi satsade mycket på marknadsföring och behövde fylla på lagret. Det kostar att bygga varumärke och ta marknadsandelar. Att satsa stort kostar också, men det är det vi har haft siktet inställt på sedan starten”, säger Kajsa Nilsson.

2024 siktar de på en omsättning på omkring 10 miljoner kronor med ett minusresultat.

Hur de skulle nå ut till målgruppen var tydligt från början. 

“Vi har varit bra på att gräva där vi står. Vi bor och jobbar i Skåne och här är hockey väldigt stort och etablerat. Vi började tidigt jobba med en målvakt som spelade i A-laget, Calle Clang. Han spelar nu i USA. Det fick en väldigt effekt här lokalt, så vi har fortsatt med samma strategi nationellt, att jobba med up-coming-talanger inom sport”, säger Caroline Forsmark. 

“Nu har vi haft ett samarbete med Nacka Rockers, ett hockeylag i Nacka, som är väldigt duktiga på Tiktok. Så det har gjort innehåll i sitt omklädningsrum med våra produkter. Sport ligger nära den här typen av produkter, i och med att man duschar efter träningspass. Så det känns naturligt att marknadsföra oss på det sättet. Vi ökar i försäljning hela tiden och sedan vi blev listade på ICA och lanserade där i augusti har vi fått en bredare distribution.”

Tillbaka till Kajsa Nilsson.

“Vi kände tidigt att varumärket kommer vara avgörande och kom i kontakt med Mårten Knutsson, vinnare av guldägget (en utmärkelse inom reklambranschen, Breakits anmärkning), och han tillsammans med Sebastian Billing gick tidigt in som delägare i bolaget och har tagit fram konceptet och designen. Vi har fått mycket hjälp av dem.”

På tal om delägare. 

Bolaget har gjort ett par finansieringsrundor sedan starten där totalt 3,5 miljoner kronor har tagits in. På ägarlistan idag står grundarteamet, Mårten Knutsson och Sebastian Billing, men även riskkapitalbolagen Falvir, Ateneum och Kaprifolium Invest.

“Vi var inställda från början på att om det här bolaget ska kunna utmana stora etablerade aktörer så måste det växa och att då krävs det resurser”, säger Kajsa Nilsson.

Nu ska ytterligare 10 miljoner kronor plockas in i form av riskkapital. 

“Vi har inlett dialoger och använder oss flitigt av kontakterna som vi har haft sedan start. Det är en attraktiv bransch och den växer bland män, så det är klart att vi känner ett intresse”, säger Kajsa Nilsson.

Märker ni av att det är ett svårt klimat att resa kapital i nu?

“Vi känner mer av det ekonomiska läget och konjunkturen hos kunderna, att de är priskänsliga. När det gäller kapitalanskaffning så hör vi att många har det svårt att få in investeringar jämfört med tidigare, men vi har ett stark case och det finns en otrolig potential som vi bara har börjat på ”, säger Kajsa Nilsson.

Vilka är era största utmaningar just nu?

“Det är klart att det är många utmaningar hela tiden. Vi vill finnas i var mans badrumsskåp och det är en utmaning i sig att nå ut. Vi ska inte skapa ett nytt behov som inte funnits tidigare, men vi vill öppna deras ögon för alternativ till de traditionella herrdofterna som har funnits för män länge”, säger Caroline Forsmark. 

“Så utmaningarna är att ta marknadsandelar och vid tillfälle lansera internationellt såklart. Men vi känner att det finns en otrolig potential. Tack vare att vi syns på Tiktok har vi kunder i både USA, Kanada och Tyskland.”

Hur ser ni på konkurrensen?

“Det är såklart en konkurrensutsatt bransch. Men vi känner att vi har en fördel i att vi är en utmanare, vi är snabbfotade och är nära marknaden, vi kan lätt ställa om. Det är en fördel för oss”, säger Caroline Forsmark. 

När räknar ni med att bli lönsamma?

“Vi hoppas redan 2025. I år ska vi fortsätta investera i tillväxt och i varumärket. Mycket i vår bransch handlar om att komma upp i volym för att få bättre inköpspriser. Men vi har hittat smarta vägar framåt och har lärt oss hur vi kan spara pengar samtidigt. Vi har en strategisk plan som vi följer för att nå våra mål”, säger Kajsa Nilsson.

Läs mer