Skönhetsuppstickaren LH Cosmetics är fortfarande lite av en doldis i Sverige – men har tagit över desto mer utomlands.
Bolaget grundades 2016 av e-handlaren Bangerhead och sociala medier-profilen och makeupartisten Linda Hallberg (med nära miljonen följare på Instagram).
Enligt färska siffror ökade LH Cosmetics omsättningen från 26 till närmare 40 miljoner kronor i fjol. Marginalen landade på 15 procent – vilket innebär en vinst på drygt sex miljoner kronor. Det är ett rejält lyft i jämförelse med 2022 års resultat på 700.000 kronor.
Plockade hem hela distributionen
Bolaget gick samtidigt från 12 till 20 medarbetare, och har med det fått flytta till ett större kontor på Gärdet i Stockholm.
“Det är vårt bästa år någonsin. Hårt arbete och optimering av alla led i organisationen har helt enkelt gett resultat”, säger Linda Hellqvist, vd sedan 2020.
Kan du nämna specifikt vad ni har gjort för att förbättra resultatet?
“Vi har framför allt blivit mer effektiva inom logistik, distribution och inköp. Till exempel plockade vi hem hela e-handelsdistributionen inhouse då vi kände att vi tappat en stor del av kundkontakten genom att lämna över sista delen av kedjan till tredjepart.”
Hon fortsätter:
“Det har haft effekt på både lönsamhet och kundupplevelse. Det ser vi i både feedback och hur många som kommer tillbaka för köp.”
LH Cosmetics säljer allt från lösögonfransar till, vad de kallar, veganska multi-use-produkter. Till exempel läppstift som även kan användas som rouge.
“Det är precis vad den moderna kunden efterfrågar idag.”
Fyllt kassan och stärker styrelsen
Förutom att driva egen e-handel samarbetar de i Sverige med butiker som Kicks, Zalando och Bangerhead. Men det är faktiskt utomlands som man har slagit igenom ordentligt, med återförsäljare som Harrods och Beauty Bay.
För att kunna accelerera tog de precis in 2,3 miljoner kronor i en nyemission från storägaren Bangerhead. De har även rekryterat Jenni Österlund som ny ledamot till styrelsen. Hon har tidigare varit vd för Parelle Cosmetics och chef för Sephora i Skandinavien.
"Jennis kompetens blir ovärderlig när vi fortsätter tillväxten. Det går uppåt på hemmamarknaden Sverige, vilket är riktigt kul, samtidigt som vi fortsätter att fokusera på USA, Frankrike, Storbritannien och Tyskland. Här samarbetar vi med lokala sociala medier-profiler."
Det blir största lanseringen någonsin
Linda Hellqvist hintar om ytterligare satsningar.
“I juli kommer ett ‘collab-släpp’ som med största sannolikhet kommer att bli vår största lansering någonsin. Vi ser även fram emot julkalendern som vi nu helt har arbetat om.”
Men visst är det så att många konkurrenter lurar runt hörnet. Det ser vi inte minst bland alla nya influencer-varumärken med fokus på skönhet som fajtas om utrymmet, såsom Hickap, Caia och Ida Warg Beauty. Det verkar dock inte vara något som skrämmer LH Cosmetics.
“Vi upplever ett starkt community av hejarop och positiva utmaningar i branschen.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.