Sök

Done fyller kassan och dubblar omsättningen

DoneByggKonsument

Malin Granlund, vd och medgrundare på Done. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter en kraftigt ökad omsättning har installationstjänsten Done börjat snegla på internationell expansion. Bolaget skiftar nu fokus – och plockar in kapital från bland annat Bling.

Plattformen Done lanserades 2019 som en tjänst där användarna kunde anlita olika typer av hantverkare. Sedan dess har de själva snickrat om sin tjänst och nischat in sig mot installationer – mer specifikt inom den gröna energiomställningen med laddboxar, solceller och luftvärmepumpar.

Nu meddelar Done att de har mer än dubblat omsättningen från 8,6 till 18,5 miljoner kronor mellan 2022 och 2023. För att fortsätta finansiera bolaget har Done också tagit in 4,5 miljoner kronor i en nyemission. Bland investerarna finns både befintliga ägare som Almi Invest, liksom de nya delägarna Bling Capital.

“Installation är ofta flaskhalsen när konsumenter ska energieffektivisera sina hem och en huvudvärk för återförsäljare. På samma sätt som kartan för last-mile logistik har ritats om de senaste åren är vi här för att göra kvalificerade installationer enklare och effektivare”, säger medgrundaren Alek Åström.

Enligt bolaget själva har de idag 5 procent av marknaden för laddboxinstallationer hemma och enligt Alek Åström ska bolaget framöver satsa på att knyta till sig fler partnerskap med olika återförsäljare och att förbereda sig på en internationell expansion.

“Vi siktar på att snart ta klivet utanför landsgränsen”, säger Alek Alström, som idag är tillförordnad vd på Done medan hans medgrundare och ordinarie vd Malin Granlund är föräldraledig.

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Läs mer