Sök

De dolda godismakthavarna – och svenska aktien som kan gynnas

TiktokSociala mediermat

Abigail Feehley testar svenskt godis och Marygrace Graves tar med följarna för att plocka lösgodis. Foto: Tiktok/TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De mumsar salta sillar, hallonskallar och punschkottar på Tiktok och har skapat fullkomlig godisfeber i USA. Många har nog hört talas om att “swedish candy” blivit en hit i sociala medier.

Men vilka är makthavarna som får svenska godisbolag att jubla? Breakit har kollat närmare på saken – och hittat en aktie på börsen som kan gynnas.

Typ alla pratar svenskt godis – men varför? Vem ligger bakom det plötsliga intresset för typ sega råttor? Breakit kikar på trenden och tar tempen på bolagen som går vinnande ut. 

Det kallas Swedish Candytok. På sociala medier-plattformen Tiktok har den nischade kategorin #swedishcandy fått spinn från ingenting. Så pass att smaktester och andra populära videoklipp fått miljontals visningar och orden “swedish candy” aldrig tidigare varit så sökta bland amerikaner på Google. 

Alltså, VI vet att svenskt lösgodis är oefterhärmligt med sin seghet, syra och sälta. VI är världens gottegrisar (som äter cirka 15 kilo per person varje år). Men nu tycks även andra ha hakat på. 

Sajten Eater.com försöker beskriva fenomenet ”swedish candy” och vilka influencers som har drivit på trenden.    

En godismakthavare på nätet är Abigail Feehley som vid sidan av sminkvideos testar svenska snasksorter på Tiktok, beskriver texturer och smak samt även bjuder på lite ASMR, ni vet den där grejen när ljud ger andra njutning. Miljontals tittar på, betydligt fler än som ser hennes makeup-rutiner.

Marygrace Graves är en annan drivande influencer bakom hajpen. Hon visade sin veckoshopping på Bon Bon på Tiktok i januari. Direkt fick hon 1,2 miljoner visningar. 

”Det är lyxigt godis”, säger hon.

Lyxigt – och nyttigt!?

Lyxigt? När nyheten om hajpen för svenskt godis först nådde svenska medier hette det att amerikanerna trodde att det var ”nyttigt” också. Lyx och hälsa kanske inte är de första orden man tänker på när man tänker svenskt godis. Men det är bra för affärerna oavsett.

Ett nedslag bland svenska godisfabrikanter visar att Tiktok-trenden verkar ha satt avtryck.  Det vittnar åtminstone Skövdebaserade Grahns konfektyr, som ägs av Noel Abdayems och Simon Petréns börsnoterade Humble Group, och som tillverkar bland annat fruktsoda-flaskor, punschpraliner och hockeypulver. Klassiker. 

”Vi märker av hajpen, i form av att fler amerikanska aktörer hör av sig för att köpa våra produkter, samt att våra grossister ökar försäljningen till de butiker som redan importerar idag. Frågar du vissa grossister har försäljningen ökat explosionsartat vilket givetvis är kul”, säger Fredrik Midsten bolagets key account manager.

Godisbolaget tolkar fenomenet som att ”rätt” influencers lyft svenskt godis. Och Humble group gynnas helt klart just nu.

”För egen del så har året börjat i rekordfart, och åtgärder för att möta efterfrågan är i full gång”, säger Fredrik Midsten. 

”Vi exporterar cirka 40 procent av de 5100 ton som vi producerar idag, så exportmarknaden är viktig, dock går mestadels av volymen till Norden och Europa.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer