Börsnoterade Purefun, som säljer sexleksaker och annat i det så kallade vuxensegmentet visar återigen tillväxt, efter att ha utvecklats i sidled i andra kvartalet. Då var det dyrare adventskalendrar som tyngde. Det var också fallet i det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret som publicerades under onsdagsmorgonen.
Här är några hårda nedslag från den färska kvaralsrapporten:
-
Omsättningen ökar med 6,5 procent till 160 miljoner kronor.
-
Rörelseresultatet landar på 2,5 miljoner kronor (3,7 miljoner kronor).
-
Rörelsemarginalen kommer in på 4 procent (6,2 procent).
”Under perioden märkte vi en försvagad försäljning av produkter med högre prispunkt såsom adventskalendrar, vilket säkerligen kan tillskrivas det ekonomiska läget våra kunder mötte”, skriver de nya vd:n för e-handlaren, Tobias Fransson.
Han skriver vidare att bolaget befinner sig på en expansionsresa med lanseringar av flera butiker i Norden och en etablering i Polen och Baltikum. Denna resa ska fortsätta under 2024. Utöver detta har kostnaderna ökat för Purefun då antalet anställda ökat från 25 till 31.
”Detta beror på de organisatoriska förändringar vi gjort där vi har stärkt vårt e-handelsteam, men också en strategisk minskning av vårt beroende av externa konsulter”, skriver Tobias Fransson.
”Denna satsning kommer på sikt optimera våra kostnader inom flera områden men också stärka vår interna kompetens, vilket positionerar oss väl för att möta framtida utmaningar och möjligheter.”
Purefun ska nu minska sina kostnader vad gäller it-systemet och gör det genom att utveckla egna system anpassade för den egna verksamheten, heter det.
Den tidigare vd:n Michael Ahlén avgick som vd den sista januari och har nu gått över i rollen som finanschef.
Vi har tidigare rapporterat att Purefun köpt en storpost i sextech-bolaget Ava Stories och gått in med miljoner i underklädesbolaget Understatement.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.