Trots en dyster konjunktur tycks svenskarna inte prioritera bort att dofta gott.
Bolaget Parfym.se lägger nu korten för det gångna året på bordet – och visar på både ökade omsättning och resultat, något som Market rapporterar om.
Omsättningen för räkenskapsåret som avslutades i augusti 2023 uppgick till 267 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 229 miljoner kronor under det tidigare räkenskapsåret.
Även EBITDA, alltså rörelseresultatet före räntor och skatt ökade, till 11,5 miljoner kronor, jämfört med 9,5 miljoner kronor året innan.
"Vi är mycket glada över dessa fantastiska resultat”, säger vd:n Jonas Häggqvist till Market.
Konkurrensen är däremot inte långt borta. Häromveckan kunde Breakit rapportera om parfym-uppstickaren och e-handlaren Essnce, som grundades 2021, av Jonna Gustafsson. Samma år omsatte de 5 miljoner kronor. Två år senare, 2023, omsatte bolaget 23 miljoner kronor. I år är målet att mer än dubbla omsättningen till 50 miljoner kronor – fortfarande med god lönsamhet.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.