Sök

Här är udda nya satsningen från Spotify – testar helt nytt innehåll

SpotifyStreamingMusik

Daniel Ek, vd och grundare av Spotify – framför en trave självhjälpsböcker. Foto:TT/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Nu ska användarna inte bara lyssna och slappna av. De ska även bli smartare och bättre med streamingjätten.

Spotify lanserar ett helt nytt ben att så på, utöver musiken, poddarna och ljudböckerna. I dag lanseras även onlinekurser i Spotifys regi. 

Satsningen, som The Verge var först med att uppmärksamma, lanseras inte brett utan första marknad som får prova att plugga med Spotify blir Storbritannien. 

Britterna kan ta del av videobaserade kurser från BBC Maestro, Skillshare och Thinkific inom ämnen som musikskapande, kreativitet, att driva verksamhet och hälsa. 

Produktchefen Mohit Jitani säger i en kommentar att Spotify, som var drivande i att förändra hur världen konsumerar musik, och kurser är en bra matchning. Han säger att trenden talar för att fler användare vänder sig till plattformen i sökandet efter kunskap. Enligt bolagets egna siffror så har hälften av premium-användarna engagerat sig i något utbildande innehåll eller poddar som rör ämnet självhjälp. 

”Vi tänkte: ‘Hur kan vi ta den här viktiga insikten och bygga något på den’”, frågar Mohit Jitani.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer