Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ny vår för e-handeln – efter flera år av depp

Artikel bild

Så här muntert har det inte varit på flera år.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De senaste åren har bjudit på en hel drös utmaningar för detaljhandeln. Inflationen och ränteläget har gjort att gemene svensk har varit tvungen att hålla hårdare i sina slantar.

Men efter den dystra – och svettiga – stämningen ser nu optimismen ut att öka i handeln (om än fortfarande på låg nivå i historisk kontext). Det visar Svensk Handels nya barometer för mars månad. 

”Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Den positiva trenden håller i sig inom e-handeln.

I barometern för mars ökade optimismen med 5,8 punkter vilket gör att indikatorvärdet står på 95,4, nära det neutrala värdet 100, vilket innebär en de facto positiv syn på kommande tre månader.

”E-handelns framtidsförväntningar befinner sig nu på nivåer som inte noterats sedan juni 2022. Optimismen inom delbranschen har ökat kraftigt från låga nivåer under 2024. Det är uppenbart att många e-handlare har förhoppningar om en affärsmässigt starkare vår än under fjolåret”, säger Sofia Larsen.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer