Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter köpet av Realtid – det här vill Tino Sanandaji göra nu

Artikel bild
Tino Sanandaji. Foto: TT/Faksimil/Montage

Kraschen med Bulletin har knappast avskräckt grundaren Tino Sanandaji. Nu ger han sig in på nästa mediesatsning.

För Breakit avslöjar han framtidsplanerna för Realtid – och hur han ska få ekonomi i verksamheten.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Realtid har länge haft stora ekonomiska problem. Under sitt senaste redovisade räkenskapsår, 2022, omsatte bolaget en omsättning på 7,7 miljoner kronor med en rörelseförlust 5,6 miljoner kronor.

Styrelsen i Realtid Media kallade nyligen till extra bolagsstämma där en av beslutspunkterna är försäljning av inkråmet, det vill säga själva verksamheten.

Köparen är nationalekonomen och debattören Tino Sanandajis nya bolag Realitas Temporis AB (som ännu inte går att hitta i Bolagsverkets register). 

De senaste åren har han framförallt synts som grundare till nyhetstjänsten Bulletin – som det stormade rejält kring och som senare gick i konkurs. Bulletin räddades förvisso senare från konkursen, men för idag en mer tynande tillvaro i Mediesverige. 

Breakit har sökt Tino Sanandaji, som valt att svara via mejl med mer utförliga tankar om sitt köp.  

“Tidningen Realtid har idag bra ekonomirapportering, och är inte minst starka på branschbevakning av finansmarknader och kringliggande branscher. Däremot har Realtid höga driftkostnader och fasta utgifter, det vill säga de delar av kostnader som inte är direkt journalistik, vilket gjort att det varit svårt att få ekonomi i verksamheten.”

Han lyfter också fram att han själv har en bakgrund som gammal Realtid-skribent. 

“Jag har länge läst Realtid och skrev rentav i det för många år sen, det är en uppskattad tidning som dock liksom många liknande tidningar har drabbats av ekonomiska problem som präglat mediebranschen, inte minst reklamfinansierade tidningar.”

En nyckel för att få fart på Realtid ska nu vara att nyttja tekniken som Bulletin har byggt upp.

“Vi ser effektiviseringsmöjligheter med de diverse system vi har byggt internt på Bulletin i syfte att få ned fasta kostnader. Det kan vara svårt att få ekonomi i oberoende medelstora tidningar som har sin egen digitala plattform, då det kan bli rätt dyrt till slut med alla delar i plattformen, speciellt om man outsourcar delar till externa konsulter”, skriver han och fortsätter:

“Genom att reducera fasta kostnader och effektivisera är målet att på kort sikt nå lönsamhet i Realtid, och på lite längre sikt lägga mer resurser på mer ekonomijournalistik.”

Läs mer