Projektet, som drivs av Googles AI-enhet Deep Mind och Liverpool FC, har nu pågått i tre år, rapporterar Financial Times.
Under den här perioden har projektets AI-modell bland annat fokuserat på offensiva hörnor och då specifikt hur det anfallande laget ska ställa upp för att öka chansen till avslut och mål, enligt den brittiska tidningen som har läst den vetenskapliga uppsats som experter bakom projektet har publicerat i tidskriften Nature Communications.
Deep Minds robot, med namnet Tactic AI, har närstuderat över 7.000 hörnor som slagits i engelska Premier League under 2020 och 2023 med fokus spelarnas rörelsemönster. Den har därefter sett vilken spelare som fått bollen och om denne har fått chansen att göra mål.
Roboten vann
Taktikråden som prototypen har tagit fram har sedan blindtestats på fem personer som ingår i Liverpools taktik- och tränarorganisation. Tränargruppen föredrog råden som kom från Tactics AI framför lagets nuvarande strategier i en överväldigande majoritet av fallen, enligt FT.
Om Liverpool och den avgående managern Jürgen Klopp har använt något av råden från AI-roboten i en verklig match är oklart. Klubben har inte svarat på frågor om detta.
Frågan är nu om AI-modeller går att implementera på andra spelsekvenser för att skaffa sig fördelar, alltså inte bara kring fasta situationer som hörnor och frisparkar. Att ta fram råd gällande det vanliga, öppna spelet skulle bli mycket mer komplext.
“Det som är så spännande från ett AI-perspektiv är att fotboll är ett mycket dynamiskt spel med många okända faktorer som kan påverka slutresultatet. Det är ett mycket utmanande problem”, säger Petar Veličković på Deep Mind till Financial Times.
Liverpool ligger för övrigt tvåa i Premier League, på samma poäng som ettan Arsenal. Manchester City skuggar därbakom, bara en poäng mindre än tätduon.
Jon Dahl Tomasson gör matchdebut som svensk förbundskapten imorgon torsdag när Sverige möter Portugal.