Babyshop, Babyworld, Bonti.
Vad de här bolagen har gemensamt, förutom att de är e-handlare inom barn- och babysegementet, är att de har fått slita hårt de senaste åren.
Det allmänt dystra läget för e-handlare i kombination med ett lägre barnafödande har pekats ut som orsaken till vad som har kommit att kallas för Babykrisen.
Alla bolag som nämns ovan har tvingats in i rekonstruktion. För Bonti blev detta öde verklighet för ett år sedan – då bolaget gick från succé och kunglig hovleverantör till akut skuldkris.
Nu berättar bolaget att företagsrekonstruktionen i Bonti har vunnit laga kraft, vilket innebär att processen är färdig.
”Det har varit en tuff period sedan i mars 2023, att befinna sig i en vikande konjunktur samtidigt som det pågår företagsrekonstruktion i bolaget har skapat både en utmaning på varuförsörjningssidan samt skapat väldigt stor administrativ börda”, skriver vd:n Björn Wiklander i ett pressmeddelande.
“Äntligen kan vi lämna företagsrekonstruktion bakom oss och konstatera att vi har våra fantastiska medarbetare samt leverantörer med oss och blickar framåt”, fortsätter han.
Nu ska bolaget fokusera på att få ordning på försäljningen och varuflödet och på att säkerställa att man kan leverera enligt den nya affärsplanen, med fokus på lönsamhet före tillväxt.
Bonti omsatte lite mer än 80 miljoner kronor 2023, enligt meddelandet. Det nämns däremot ingenting om resultatet på sista raden.
Utöver de aktörer som redan nämnts i den här texten är Babyland och Jollyroom spelare inom samma bransch på den svenska marknaden.
På tisdagen kom också nya siffror för svensk e-handel i sin helhet – som visade på ökad försäljning och stärkt optimism överlag efter flera års elände.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.