Tifon och bengaler färgade Friends Arena i Solna i söndags när AIK tog emot Djurgården i ett efterlängtat derby – och semifinal i Svenska cupen. AIK fick se sig besegrade och utslagna när Djurgården till slut vann efter ett straffdrama.
Besvikelsen till trots fick dock det gulsvarta laget rejält med PR från annat håll.
En stor snackis inleddes nämligen efter matchen när Sveriges svar på Kim Kardashian (eller Kylie Jenner!) – Caia-grundaren Bianca Ingrosso – fotades på läktaren iklädd AIK:s matchtröja i gulsvarta färger.
Influencern Julian Hernandez, aka Mr Julls, publicerade bilden på sin Insta Story som Bianca Ingrosso senare repostade på sitt Instagram-konto med 1,3 miljoner följare. Här syns superprofilen florerad av branschkollegorna Rosanna Charles och Sanna Guidetti. Den sistnämndas man, John Guidetti, är en av stjärnorna i AIK.
Hur stor effekt kan det ha när en profil som Bianca Ingrosso lägger upp en sådan här bild och därmed uttrycker sin kärlek till varumärket?
Tobias Larsson, kommunikationschef på AIK fotboll, tror absolut att det finns en fördel och ett uppsving när Breakit når honom.
“Vi har i genomsnitt 27.000 besökare varje match, och väldigt många profiler som går på AIK:s matcher generellt, så vi är egentligen bara glada när människor delar med sig av att de har en bra upplevelse. Det hjälper biljettförsäljningen”, säger han och fortsätter:
“Sedan är det klart att när människor med så stor räckvidd delar så hjälper det oss. Hon är en AIK:are precis som alla andra och det är vi glada för.”
Vad är det värt i PR?
“Man kan säkert härleda det till ett värde om man sätter sig om räknar på det. Men jag vet inte. Det är alltid bra när människor delar med sig av sina upplevelser.”
AIK har i dagsläget inga samarbeten med sociala medier-profiler.
“Nej, det är inget vi aktivt söker, men det är bra att de lägger upp att de varit där.”
Det är inte första gången det snackis kring Bianca Ingrosso och AIK. Förra sommaren publicerade Bianca Ingrosso en bild från en festhelg i Båstad – där John Guidetti medverkade. Hans ansikte var gömt bakom en sol-emoji, men AIK-supportrarna listade snabbt ut vem det var, efter att ha pekat ut hans tatueringar.
John Guidetti fick då stå till svars.
“Jag hade en ledig helg, åtta lediga dagar. Sen får folk prata hur mycket de vill, men det är inget jag kommenterar. Jag sköter mitt jobb till punkt och pricka”, sa han till Expressen.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.