Branschen växte med totalt 14 procent i februari, enligt E-handelsindikatorn som branschorganisationen Svensk Handel sammanställer.
Även januari noterades för tvåsiffrig tillväxt och därmed har e-handeln ökat med sammantaget 16 procent under årets två första månader – ett trendbrott mot de två senaste årens negativa utveckling.
“Vi kan konstatera att e-handeln haft en väldigt stark start på året, givet det fortsatt ansträngda ekonomiska läget”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Noterbart är att ökningen under februari inte endast utgjordes av handlarnas prishöjningar. Volymtillväxten (tänk försäljningen i fasta priser) skrevs till 10 procent under månaden.
Per Ljungberg varnar dock för att ta ut segern i förskott.
“Det är ännu för tidigt att säga att vändningen har skett, men vi ser tecken på att e-handelsutvecklingen kommer att fortsätta i positiv riktning under kommande månader”, säger han.
En faktor bakom den positiva statistiken för februari var att fler personer e-handlade.
Runt 72 procent av befolkningen var e-handelskonsumenter under månaden, enligt Svensk Handels underlag. Det innebär en ökning med 7 procentenheter från motsvarande månad 2023.