Sök

Wayout vill lösa världens största problem – nu har de kommit ett steg till

Wayout

Ulf Stenerhag, vd Wayout

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tecknar avtal med tungt backad fond.

“Vatten, vatten, stan är full av vatten” skaldade Robert Broberg en gång. Och det må vara sant, iallafall här i Stockholm.

Men tillgången till rent färskvatten är ett av de största problemen i världen och är orsaken till sjukdomsspridning och död. 

Den svenska startupen Wayout är ett av de bolag som försöker få bukt med det här. Bolaget har utvecklat ett vattenreningssystem som får plats i en vanlig container. Mikrofabriken, som man skulle kunna kalla det, kan rena 20.000 liter varje dag och levererar rent vatten i plastfria kärl som kan återanvändas. Systemet går också att koppla upp på solceller och fungerar helt off-grid. 

Nu har bolaget inlett ett strategiskt samarbete med Capton energy kring finansiering av vattenprojekt i Mellanöstern, Afrika och territorierna runt Indiska oceanen och Centralasien.

"Vi är glada att påbörja denna resa tillsammans med Wayout. Integrationen av ett off-grid-el-system, kombinerat med erbjudandet av “Water as a Service”, är verkligen revolutionerande”, säger Umer Ahmad, vd och investeringsansvarig på Capton energy i ett pressmeddelande.

“Detta initiativ harmonierar perfekt med Captons uppdrag att leverera hållbar infrastruktur och främja energiomställningen i utvecklingsmarknader".

Capton energy är ett samarbete mellan Siemens financial services och Desert Technologies. Tillsammans har de skapat en fond som ska stötta infrastruktur för energiomställning och vattenrening, särskilt i utvecklingsländer.

"Capton energy är precis den partner vi har letat efter, en finansieringspartner som delar vår vision om en hållbar, icke-plastbaserad vattenlösning på marknader där vatten är bristvara och plastavfall utgör ett stort problem", säger Ulf Stenerhag, grundare och vd för Wayout International.

Bolaget grundades av Stenerhag, Mattias Liss och Martin Renck 2018 och har tagit in 180 miljoner kronor från bland annat Refood och Climentum.

Förra året omsatte bolaget 10 miljoner kronor och gjorde en förlust på 45 miljoner kronor. I år siktar de på en omsättning på 250 miljoner kronor och en vinst på 70 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer