Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hajpade skönhetsbolaget inför 18-årsgräns: “Ska ta ansvar för att skydda ung hud”

Stina Lönnkvist och Josefin Landgård. Foto: Press

Allt fler unga använder mer och mer skönhetsprodukter – något som Mantle vill sätta stopp för.

Nu inför bolaget åldersgräns för att få handla av den hajpade uppstickaren.

“Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud”, skriver grundaren och vd:n Josefin Landgård.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

De senaste tiden har det rapporteras mer och mer om att konsumtion av skönhetsprodukter letar sig ned i åldrarna. 

SVT har nyligen berättat att hos en del av Lykos butiker utgörs mellan 20 och 40 procent av kunderna av personer som är yngre än 13 år. Även SR har rapporterat om skönhetsindustrins allt yngre målgrupp. Enligt radion har det blivit vanligt att barn använder hudvårdsprodukter som ska verka anti-age.

Nu tar skönhetsbolaget Mantle, som har CBD i fokus, ställning i debatten och inför en åldersgräns på sin e-handel. 

“Från och med den 18:e mars 2024 får inte personer under 18 år köpa produkter via Mantles hemsida. Mantle har rekommenderat sina återförsäljare att göra detsamma. Mantle vill inte sälja aktiva och potenta produkter till barn och ungdomar”, heter det i ett pressmeddelande. 

Företaget anser att det är problematiskt att målgruppen för skönhetsprodukter är så unga som 9-12 åringar, står det vidare. 

Josefin Landgård, vd och medgrundare av bolaget, skriver i meddelandet att “11-åringar ska inte använda retinoider”, vilket är en grupp kemiska föreningar som påverkar  celltillväxten, som i sin tur kan bidra till att bland annat till att minska rynkor, enligt Aftonbladet. 

“Det känns väldigt viktigt för mig att göra något när vi ser den här trenden växa lavinartat. Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Att införa en åldersrestriktion är ett enkelt och förhoppningsvis effektivt sätt att begränsa trenden”, skriver  vd:n Josefin Landgård.

När Breakit går in på Mantles hemsida möts vi, precis som bolaget även skrev i pressmeddelandet, av ett fönster med frågan “Are you over 18?” Användare kan då enkelt välja att svara att den är under eller över 18. När Breakits reporter klickar i att hon är över 18 år går det enkelt att fortsätta på hemsidan och klicka sig fram till kassan och betala för varor. Det finns alltså inget annat som kontrollerar användarens ålder. 

Det finns inte heller någon spärr som stoppar personer under 18 att handla via hemsidan, något som bolaget även konstaterar i ett mejl till Breakit. 

“Det räcker att personen klickar i att de är över 18 år, så kan de handla. Vi kan inte reglera mer än så, utan gör det vi kan för att markera att Mantle som aktörer i branschen har ett ansvar att försöka stoppa den trend som gör att ungdomar använder produkter och ingredienser i ansiktet, som potentiellt kan skada hudbarriären”, skriver bolaget.

Så sent som i februari i år rapporterade Breakit om att bolaget tog in 32 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av det Londonbaserade riskkapitalbolaget Venrex. Investeringen ska bland annat användas till en USA-lansering, berättade Josefin Landgård då. 

I samma veva avslöjade vd:n att bolaget ökade sin försäljning med 80 procent förra året. 

2022 omsatte Mantle nära 26 miljoner kronor med en rörelseförlust på minus 24,2 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer