Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Bagaren och kocken gick all-in på köket – så gick det för e-handlaren

Artikel bild
Charlotta Svarfvar, vd Bagaren och kocken.

Satsade på kärnverksamheten.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Kökssajten Bagaren och kocken har haft ett par kämpiga år med fallande omsättning och jobbig lönsamhet. För att få ordning på skutan har man antagit en strategi där man ska fokusera mer på sin kärnverksamhet, det vill säga köksprylar. Det innebar att man under förra året sålde Robotexperten och att omsättningen minskade något, från 822 miljoner kronor till 816 miljoner kronor. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att driftsresultatet landade på 33 miljoner kronor. 

“Vi är mycket glada över att kunna presentera ett så pass starkt resultat, trots det tuffa marknadsläget och strategiska omstruktureringar”, säger Charlotta Svarfvar, vd på bolaget.

“Vi har under året haft fullt fokus på lönsamhet men har i samband med detta fått hävstång även i försäljningen där vi till och med tangerade pandeminivåer under november och december.”

Inom kökssegmentet, som alltså är där bolaget numera fokuserar sin verksamhet, ökade bolaget med 12 procent.  

“Framgångsfaktorer har varit nära samarbete med våra leverantörer, en nylanserad prisstrategi, hög kostnadskontroll och fortsatt starkt fokus på vår expertpositionering”, säger Charlotta Svarfvar.

Bagaren och kocken ägs av Egmont.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer